27 januari 2016

De waarde van kleinschalige vluchtelingenopvang - Bram van Hemmen in Interruptie

Wat is de impact van het vluchtelingenvraagstuk op lokaal niveau? En hoe gaan christendemocratische bestuurders daarmee om? Burgemeester Bram van Hemmen uit Sliedrecht reageerde vanuit zijn ervaringen in Interruptie, het ledenblad van het CDJA.

Op een maandagochtend stelde ons college een basisschool ter beschikking als crisisnoodopvang voor vier weken. Woensdagavond zouden de vluchtelingen al komen. Het verzoek van COA aan onze regio zouden we samen met andere gemeenten kleinschalig invullen.

Lokale ondernemers
We maakten daarbij de fundamentele keuze dat alle investeringen ten goede komen van de lokale ondernemers. De opvang heeft invloed op ons dorp en dan mag men er ook wat voor terugzien. Een computerwinkel op loopafstand regelde Wifi, TV en internet. Een installatiebedrijf zorgde voor douches en keukenvoorzieningen. En een lokaal beveiligingsbedrijf voorziet in de bewaking.

Tegelijk werd Sliedrecht geïnformeerd. Een paar honderd brieven werden bezorgd bij de andere huurder van het gebouw, ondernemers uit nabijgelegen winkelstraat, omwonenden en verenigingen. Ze werden uitgenodigd voor een bewonersavond.

Dinsdagavond verzamelde zich zo'n 100 mensen in het gemeentekantoor. Deels boos, deels nieuwsgierig, deels bezorgd en iedereen uitte dat op zijn eigen manier. En dat mag, daar moeten we niet zo spannend over doen. Niet iedere voorstander is een 'Gutmensch' en niet elke tegenstander is een 'racist'. Als je die typeringen los laat, kom je erachter wat mensen echt dwars zit. En kun je reageren, ook als je iets niet weet. Op social media zag ik het zelfde. Racistische teksten bleken oprechte zorgen, beschuldigingen van landverraad moest ik niet persoonlijk nemen en er ontstonden gesprekken tussen voor en tegenstanders.

Kosten én opbrengsten
Op woensdag was Sliedrecht er klaar voor. Scepsis, enthousiasme, zorgen, angst, ze waren er nog steeds, maar men wist waar men terecht kon. Rond 20.30u kwam de bus met 37 mensen uit Syrië. Christenen, Moslims, kinderen, pubers en ouderen. Hoog, midden en laag geschoold. Ze hadden een ding gemeen, ze waren gevlucht voor een oorlog waar geen goodguys zijn, waar zij per definitie de verliezers zijn.

Onze vorm van opvang is misschien iets minder goedkoop en efficiënt. Tegelijk moet je niet alleen kijken naar de directe kosten, maar naar het totaal van maatschappelijke kosten én opbrengsten. En de opbrengsten zijn prachtig.

Een paar voorbeelden. Vrijwilligers geven drie uur taalles per dag, nemen de mensen mee naar wedstrijden van de lokale sportverenigingen, eten samen, maken muziek, nemen ze mee naar de kermis, etc. Een lokale ondernemer regelt gratis kinderbrillen, er waren er een paar verloren toen de boot omsloeg! Bij de intocht van Sinterklaas vierden ze het feest mee en wisselden hun angst en zorgen met Sliedrechters over het geweld in Parijs. Er ontstaan vriendschappen, men leert elkaar begrijpen en verstaan. De integratie is daarmee begonnen en we leren beide hoe zuinig we op onze vrijheid moeten zijn. Zo is de opvang geen verloren wachttijd, maar een investering in mensen.

Ondertussen stelt de internationale gemeenschap en de EU helaas nog steeds geen orde op zaken. Vorige week besloten we om de opvang minimaal twee maanden te verlengen. Vier weken lang geen overlast, veel draagvlak en verbondenheid zorgden voor zeer warme en positieve reacties. En dan ben ik zo trots op #mooiSliedrecht en onze Nederlandse Joods/Christelijke/Humanistische waarden!

Bram van Hemmen
Burgemeester van Sliedrecht
Volg Bram op Twitter

Volgende week publiceren we de bijdrage die CDA-fractievoorzitter Mark Buck uit Nijmegen schreef in Interruptie, het ledenblad van het CDJA.