01 december 2015

Dementievriendelijk Bernheze, beter voor iedereen

Dementievriendelijk Bernheze, beter voor iedereenBij de algemene beschouwingen over de begroting 2016 stemde de gemeenteraad afgelopen donderdag unaniem in met de motie dementievriendelijk Bernheze van CDA en SP.

Alzheimer en vergelijkbare ziekten
Onze bevolking vergrijst. Het aantal ouderen in onze gemeente neemt toe. Het grootste deel van de mensen met dementie is ouder dan 65. Volgens de Alzheimerstichting zijn er nu ca. 450 mensen met dementie in Bernheze. Dit aantal zal de komende jaren verdubbelen. Van de mensen met dementie woont 70 % thuis, dat zal stijgen naar 80 %. Voor elke persoon met deze ziekte zijn er minstens 3 mantelzorgers actief, totaal dus ca.1350.

Iedereen telt mee
Als CDA Bernheze willen we dat iedereen zo veel mogelijk blijft meedoen in onze samenleving. Ook mensen met dementie én hun mantelzorgers. Daarom is het belangrijk dat het taboe rond deze ziekte gaat verdwijnen. Dat burgers dementie gaan herkennen. Dat er een bewustwording op gang komt in de samenlevingover wat dementie met een mens kan doen en hoe we hier in onze dorpen het best op kunnen reageren. Niet alleen is de informatie hierover belangrijk voor degene met dementie, het gezin en familie en omgeving, maar ook voor banken, winkels, lokale overheid, verenigingen, restaurants en burgers. Als mensen met dementie én hun mantelzorgers zich welkom en begrepen voelen in hun dorp, kunnen zij er langer blijven wonen. De kwaliteit van leven zal toenemen en dit kan veel eenzaamheid in de toekomst voorkomen. Een dementievriendelijk Bernheze maakt het leven beter, voor iedereen!

Download de motie

Esther van den Bogaart