07 juli 2016

Enquête CDA Zuid-Holland: detailhandelbeleid hoort bij gemeenten

Het CDA Zuid-Holland heeft een enquête gehouden onder haar achterban over de leefbaarheid van dorpskernen en stadscentra. Statenlid Ellen Verkoelen schreef een artikel over de uitkomsten van de enquête voor het Zuid-Hollandse katern bij CDA.nl. Dit artikel zal te lezen zijn in de bijlage van de juni-editie van het CDA-ledenblad.

In deze tijd van snelheid en informatie-uitwisseling is het gebruik van onze digitale Melkweg onontbeerlijk geworden voor het werk van een politicus. Ook voor het ontsluiten van de kennis en input van onze achterban. Een van de mogelijkheden hiervoor is de digitale enquête. Daar hebben we als Statenfractie onlangs voor het eerst gebruik van gemaakt.

Middels een enquête deden we een appèl op de Zuid-Hollandse CDA-raadsleden. Wij waren benieuwd naar hun meningen en ideeën met betrekking tot de leefbaarheid van dorpskernen en stadscentra. Wat bepaalt die leefbaarheid, welke rol speelt detailhandel en welke overheidslaag is hiervoor verantwoordelijk? Ons idee was dat deze input ons vervolgens kan helpen bij het maken van beleidskeuzes.

Informatie
Met een reactie uit tweederde van de gemeenten uit Zuid-Holland kan gesteld worden dat er behoorlijk representatieve informatie uit de enquête te halen is. Op basis van de uitkomsten blijkt overduidelijk dat gemeenteraadsleden, net als de Statenleden, de detailhandel zeer bepalend en belangrijk vinden voor de leefbaarheid van stadscentra en dorpskernen.

Wat meer stof tot nadenken oplevert, is dat de respondenten een duidelijk signaal afgeven over wie vanuit de overheid verantwoordelijk is voor detailhandelontwikkeling in de stadscentra en dorpskernen. Ruim 75% van de respondenten vindt dat het primaat van detailhandelbeleid bij gemeenten hoort te liggen. Initiatieven tot detailhandelontwikkeling moeten volgens hen op lokaal niveau genomen worden.

Gesprek
Met dit onderwerp lopen we vooruit op de nieuwe Omgevingswet. Deze verplicht alle lagen van de overheid (Rijk, provincie en gemeente) om in 2018 te komen tot nieuwe, actuele omgevingsvisies. Op basis van de uitkomsten van de enquête willen wij als Statenfractie de komende tijd met gemeenten in gesprek over onze rol als provincie op het vlak van de detailhandel.

In 2014 heeft de provincie heeft met het vaststellen van de Visie Ruimte en Mobiliteit gekozen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit in de ruimtelijke ordening van de provincie Zuid-Holland. Het is dus aan de provincie om de lokale overheid te ondersteunen in hun ambitie om de kwaliteit voor de leefomgeving van de inwoner te ontwikkelen en te borgen. Zoals de provincie op het gebied van kantoren, bedrijventerreinen en woningbehoeftes de coördinerende rol op zich neemt, kan dat natuurlijk ook bij de detailhandel. De sturingsfilosofie van 'decentraal wat kan en centraal wat moet' gaat zeker ook op voor de leefbaarheid van dorpen en steden.

Ellen Verkoelen, lid Statenfractie CDA Zuid-Holland

Klik hier om de resultaten van de enquête te bekijken.
Klik hier voor de analyse en conclusie.