29 maart 2016

Moniek Kleinsman blaast CDA Sportnetwerk nieuw leven in

Bron: Thomas van Zijl, Sport Knowhow XL

Coaches, een kopgroep en een teamcaptain, het CDA Sportnetwerk heeft de wind weer in de zeilen. Het netwerk, bestaande uit CDA-(sport)bestuurders en geïnteresseerde leden was de afgelopen jaren minder actief, maar krijgt onder aanvoering van voormalig topschaatser en huidig CDA Statenlid in Overijssel Moniek Kleinsman een flinke impuls. Met name de input van jongeren is zeer gewenst.

Het gaat Tom van den Brink te ver om te zeggen dat het CDA Sportnetwerk terug is van weggeweest, maar dat er nieuw leven in geblazen moest worden, is duidelijk. Samen met Kleinsman is hij daar als bestuurslid van jongerenafdeling CDJA druk doende mee. Tot een paar jaar terug woonde hij in Amerika; om te studeren, maar vooral om als jonge veelbelovende atleet mee te doen aan wedstrijden. Ze noemen zich nu de coaches, en Kamerlid Hanke Bruins-Slot werpt zich met sport in haar portefeuille op als teamcaptain. Naar de vijf beoogde leden van de kopgroep wordt nog gezocht.

Activiteiten
De bedoeling is dat zij binnen het Sportnetwerk activiteiten gaan opzetten. Het moet een plek zijn waarin mensen met een CDA-achtergrond - of het nu bestuurders, leden of andere geïnteresseerden zijn - best practices kunnen delen. Een paar keer per jaar gaan ze op werkbezoek. "Afgelopen december bezochten we samen met Kleinsman topsportcentrum Papendal", zegt Van den Brink. "De opkomst was met 84 deelnemers erg goed, net als het programma." In de nabije toekomst wil hij dergelijke activiteiten vaker organiseren om in gesprek te gaan met sporters en sportbestuurders.

Van den Brink en Kleinsman kunnen daarbij rekenen op ongeveer tweehonderd leden die samen het CDA Sportnetwerk vormen. Door de inspanningen van de afgelopen weken is er sprake van nieuwe aanwas en hebben twintig met name jonge CDA'ers zich gemeld. Partijvoorzitter Ruth Peetoom vindt het belangrijk dat juist de nieuwe generatie aanhaakt. Van den Brink, zelf begin twintig, kan zich daar volledig in vinden:

"Jongeren hebben de tools om de wat oudere garde los te laten breken van het algemene denken." Daarmee doelt hij op de inzet van nieuwe technologie en media om bereik, impact en zichtbaarheid van sport te vergroten. Nu het CDA Sportnetwerk een doorstart is de blik meer dan voorheen gericht op de toekomst.

Sport leeft, stelt Van den Brink. Niet alleen binnen het CDA, zeker ook daarbuiten. "We kijken natuurlijk uit naar Rio en raken enthousiast van de prestaties van bijvoorbeeld Dafne Schippers en de handbalsters." Dat juist in dit volle sportjaar het Sportnetwerk een revival beleeft, is volgens Van den Brink een logisch maar hooguit indirect gevolg. "We hebben sport en het verenigingsleven als partij altijd een belangrijk thema gevonden. Voortdurend hebben we ingezet op de verbindende kracht, zeker op lokaal gebied."Mensen leren op het sportveld samenwerken, werken aan hun gezondheid en groeien er als mens. Toch is er vaak een externe factor nodig om een onderwerp ook landelijk weer hoger op de agenda te krijgen. Dat is niet sport gebonden. Het sentiment in de samenleving bepaalt in de ogen van Van den Brink altijd deels het politieke prioriteiten- lijstje.

"We hebben de sport als CDA absoluut niet verwaarloosd, zijn er in blijven investeren, maar zien hierin het juiste moment voor weer een volgende stap".

Verkiezingsprogramma
Misschien wordt die extra inspanning verzilverd in het verkiezingsprogramma van het CDA. Dat het onderwerp terugkomt staat voor Van den Brink vast, maar hij durft op dit moment nog geen uitspraken te doen over concrete voorstellen. Zijn eerste aandachtspunt is en blijft de komende maanden het opzetten van een vernieuwd Sportnetwerk. Hij benadrukt dat de organisatie in de eerste fase zit. Het enthousiasme geeft vertrouwen en energie, maar er moet nog veel gebeuren.

Binnen afzienbare tijd hoopt hij samen met Kleinsman onder meer een nieuwsbrief te presenteren die eens in de twee maanden verschijnt. "Dan hebben leden een overzicht van onze activiteiten en weten ze ook wat er in de Kamer speelt. Op die manier kunnen we uitgroeien tot het middelpunt van sport in de partij."

Het CDA Sportnetwerk is bezig met het opzetten van de organisatie en zoekt enthousiastelingen die het leuk vinden om een aantal keer per jaar een evenement of bijeenkomst te organiseren. Zij kunnen zich melden via [email protected].