15 september 2016

Nieuw WI-rapport: ‘Gemeenten, gebruik loonkostensubsidie ruimer om meer mensen aan het werk te helpen.’

Vandaag is het nieuwe rapport van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA verschenen onder de titel 'Kiemen van een rechtvaardiger samenleving'. Het gaat over sociale zekerheid op de middellange termijn.

Diverse relevante vragen en zorgen over de werkgelegenheid als gevolg van robotisering en automatisering, de toenemende flexibilisering, de geringe arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen in de samenleving en de toenemende werkdruk komen aan bod. Het rapport behandelt deze vraagstukken aan de hand van een christendemocratische visie op een rechtvaardige samenleving.

Banenafspraak
Sinds de invoering van de Participatiewet (en de totstandkoming van de Banenafspraak) spelen gemeenten een belangrijke rol in sociale zekerheid. De regie van het naar werk helpen van mensen is meer bij gemeenten komen te liggen. Gemeenten voeren momenteel niet alleen meer de regie over uitvoering van de bijstand en de Wet sociale werkvoorziening, maar ook over het bemiddelen en begeleiden van mensen die een arbeidsbeperking hebben maar niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn.

Omscholingsvraagstuk
In het rapport wordt ingegaan op diverse aspecten van sociale zekerheid die voor lokale bestuurders van belang zijn. Een voorbeeld hiervan is het 'omscholingsvraagstuk'. Het wordt bestempeld als één van de belangrijkste sociale vraagstukken van de eenentwintigste eeuw. Omdat diverse gemeenten al investeren in scholing van de (werkloze) beroepsbevolking heeft dit vraagstuk direct betrekking op het lokale bestuur.

Intensievere samenwerking met UWV
Daarnaast richt een deel van de aanbevelingen zich op de rol van de gemeenten bij het bemiddelen van werkzoekenden. Zo stelt Paul Schenderling, auteur van het rapport, dat de gemeenten en UWV de loonkostensubsidies ruimer moeten inzetten om mensen met een arbeidsbeperking aan de slag te helpen. Ook wordt er gepleit voor een intensievere samenwerking tussen de gemeenten en de UWV enerzijds en de GGZ anderzijds bij het onderwerp re-integratie - zeker omdat een substantieel deel van van de groep werkzoekenden te maken heeft met psychische beperkingen.

Het rapport biedt dus ook interessante inzichten voor gemeentelijke bestuurders en raadsleden.

U vindt het rapport op cda.nl/wi.