03 september 2015

Ronnes: asielzoekers slimmer huisvesten

Alleenstaande vreemdelingen met een verblijfsstatus kunnen best met meerdere mensen in een woning worden gehuisvest. En aan particuliere verhuurders kan ook best een bijdrage gevraagd worden. Deze voorstellen deed CDA woordvoerder Wonen Erik Ronnes tijdens een debat over problemen op de woningmarkt.

De gemiddelde wachttijd voor de toewijzing van een huurwoning is inmiddels zeven jaar. Door de groeiende toewijzing aan verblijfsgerechtigden (erkende asielzoekers met een verblijfsvergunning) is dit probleem alleen maar groter geworden. Er worden te weinig nieuwe woningen gebouwd voor de doelgroepen, door de starre regels en het feit dat woningbouwcorporaties door de verplichte verhuurdersheffing over te weinig geld beschikken voor investeringen.

Volgens Ronnes kan er veel meer gebruik gemaakt worden van voordeurdelen. "Nu gaat het COA uit van 0,51 woning per verblijfsgerechtigde. Er zouden veel meer woongroepen gemaakt kunnen worden waarbij groepjes verblijfsgerechtigden in één woning trekken. De norm van 0,51 woning per statushouder moet flink omlaag: per direct naar 0,3."

Particuliere verhuurders kunnen volgens het CDA ook meer bijdragen aan de oplossing van het probleem. "Zeker daar waar het de grote particuliere verhuurders betreft, kunnen we een grotere betrokkenheid vragen."

Minister Blok heeft tijdens het debat toegezegd dat hij gaat werken aan screening van het Rijksvastgoed, om te kijken of deze gebouwen geschikt zijn om de huurmarkt (tijdelijk) te ontlasten.