24 juni 2024

Terugblik burgermeestersborrel

Terugblik Burgemeestersborrel 24 mei 2024

We zijn deze dag de gast van Sander de Rouwe, trotse burgemeester van Kampen. Hij vertelde dat hij tien jaar lang droomde om burgemeester te worden en dan alleen van Kampen. Hij sprak er steeds over als hij met zijn vrouw over de A50 reed. Toen de vacature openstond, had hij direct gereageerd. Hij mocht, volgens hemzelf, op alles afgewezen worden maar niet op enthousiasme, want hij had hier tien jaar op gewacht. Sinds oktober 2021 is Sander de Rouwe burgemeester van Kampen. Vol enthousiasme vertelde hij ons over de geschiedenis van zijn stad.

Raymond Vlecken, burgemeester van Weert en penningmeester van het BSV bestuur heet een ieder welkom namens de Bestuurdersvereniging. Hij vertelt kort over het reilen en zeilen van de BSV. Ook de komende tijd zet de BSV volop in op haar kerntaken: netwerken, scholing, toerusting en belangenbehartiging. De BSV heeft veel vertrouwen in Henri en doet alles om het CDA vooruit te helpen. Ook richting GR2026 biedt de BSV ondersteuning.

Sonja Hibbert, directeur Kenniscentrum Europa decentraal, is aanwezig om ons iets meer te vertellen over het werk van het kenniscentrum Europa Centraal (opgericht in 2002). Het Kenniscentrum houdt zich veel bezig met thema’s als staatssteun en aanbesteding. Er wordt geprobeerd meer thematisch te gaan werken. Het kenniscentrum wil dienstverlening geven in het hele land, elke regio telt. Hibbert benadrukt dat zij geen belangenbehartigers zijn, maar kennisdelers. Meer info is te vinden op hun website https://europadecentraal.nl/ of via de PowerPoint in de bijlage.

Dat Kampen veel te bieden heeft bleek ook bij het actieve gedeelte van het programma. Er waren drie activiteiten uitgekozen: het Ikonenmuseum, het Sigarenmuseum en een rondwandeling door de prachtige stad.

Na dit actieve gedeelte ontmoetten we elkaar bij de Taveerne op de Koggewerf voor een heerlijke BBQ. Partijvoorzitter Jean Wiertz en Tweede Kamerleden Inge van Dijk en Eline Vedder waren hierbij aanwezig. Inge van Dijk vertelde over de formatie en het hoofdlijnenakkoord en over hoe de fractie bezig is te bouwen aan het nieuwe CDA.

Oproep van Inge en Eline? Laat het ons weten als je vragen hebt, als wij jullie kunnen ondersteunen of als er thema’s zijn waar wij samen op kunnen trekken? De fractie zal op haar beurt ook de decentraal bestuurders betrekken. Zo kunnen we elkaar versterken!

Vervolgens sprak partijvoorzitter Jean Wiertz de groep toe. En nam ons mee in de zaken waar het landelijk bestuur mee bezig is. Hierbij benoemde hij ook de Dag van de Afdeling, waarmee het partijbureau probeert de afdelingen te ondersteunen, ook op weg naar de Gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Er vinden nog enkele bijeenkomsten plaats. Deelname van harte aanbevolen. Meer info? https://www.cda.nl/organisaties/academie/actueel/opleidingsnieuws/dag-van-de-afdeling-2024

En dan kan de BBQ aan! En is er gelegenheid om elkaar onder het genot van een heerlijk maal en een drankje te ontmoeten. We kijken terug op een geslaagde dag in Kampen. Dank aan Sander de Rouwe en zijn team voor de organisatie!