23 februari 2016

Waterschap Delfland versobert kwijtschelding waterschapsbelasting

Waterschap Delfland versobert de kwijtschelding voor zijn twee belastingen. Vanaf 2016 gaan alle inwoners van het waterschap Delfland betalen voor het zuiveren van afvalwater. De kwijtschelding voor de zuiveringsheffing wordt vanaf 2016 in twee jaar afgebouwd, waardoor meer mensen de heffing gaan betalen. Het college hoopt daarmee het belastingtarief te kunnen verlagen.

Waterschappen zijn verantwoordelijk voor regionaal en lokaal waterbeheer. Ze bieden bescherming tegen hoogwater, zorgen voor voldoende water van goede kwaliteit en voor het zuiveren van afvalwater. Daarnaast zorgen ze ervoor dat overtollig regenwater wordt afgevoerd via sloten en kanalen en dat tijdens droogte voldoende water in een gebied aanwezig is met behulp van stuwen, gemalen en waterbergingen.

Vanzelfsprekend kosten deze taken geld. Elk waterschap bekostigt zijn werkzaamheden door hetheffen van eigen belastingen. Alle huishoudens, ieder bedrijf en ook eigenaren van gebouwen en van onbebouwde gronden en natuurterreinen dragen hieraan bij.

Waterschapsbelastingen
De waterschappen kennen vier soorten belastingen:

Watersysteemheffing: voor de bekostiging van waterveiligheid (stevige dijken), droge voeten en schoon en voldoende oppervlaktewater Zuiveringsheffing: voor de zuivering van afvalwater (rioolzuivering) Verontreinigingsheffing: voor rechtstreekse lozing van afvalwater in oppervlaktewaterWegenheffing: voor de bekostiging van de wegentaak bij sommige waterschappen (o.a. Hollandse Delta en Schieland & Krimpenerwaard)

De hoogte van waterschapsbelastingen hangt af van de inrichting en de fysieke gesteldheid van het gebied, van de specifieke taken van het waterschap, van de eisen die in het gebied worden gesteld en keuzes die besturen maken. Daarom is de hoogte van de belastingen per waterschap verschillend.

Kwijtschelding Delfland
Op dit moment ontvangen inwoners van waterschap Delfland met een inkomen op het wettelijk minimum niveau of lager kwijtschelding voor de betaling van de Watersysteemheffing en de zuiveringsheffing. Het systeem van kwijtschelding houdt in dat de kosten van personen die geen waterschapsbelasting hoeven te betalen, worden gecompenseerd door inwoners van Delfland die wel belasting betalen.

Op deze regeling voor kwijtschelding wordt steeds vaker een beroep gedaan. In 2014 bedroegen de hierdoor misgelopen inkomsten € 15,4 miljoen en dit bedrag zal naar schatting eind 2019 oplopen zijn tot bijna € 20 miljoen. Het gevolg hiervan is dat elk jaar de hoogte van de belastingen in Delfland stijgen. De tarieven voor bijvoorbeeld de Zuiveringsheffing bedragen in aangrenzende waterschappen de helft van wat een inwoner in Delfland betaalt. Delfland heeft in Nederland veruit de hoogste tarieven.

Bezuinigingen
In de afgelopen jaren heeft Delfland behoorlijk bezuinigd. Dergelijke operaties verminderen weliswaar de druk op het moeten verhogen van belastingen voor burgers en ondernemers in Delfland, maar hebben nog geen ruimte geboden om de stijging van de belastingtarieven een halt toe te roepen. Door de effecten van de kwijtschelding blijven de tarieven juist stijgen.

Lastenverlaging
Om hier verandering in aan te brengen is besloten de kwijtschelding te versoberen voor de Zuiveringsheffing en Watersysteemheffing. Wel is de afspraak gemaakt dat kwijtschelding van de Zuiveringsheffing voor personen die in een vrijwillige of gedwongen schuldhulpsanering verkeren tot de mogelijkheden blijft behoren. Daarnaast wordt de afschaffing van de kwijtschelding voor de Zuiveringsheffing begeleid door een zo individueel mogelijk benadering en begeleiding vanuit de Regionale Belastingdienst die voor Delfland de uitvoering van de belastingen verzorgt.

Inkomensbeleid
Wethouders van Sociale Zaken van de gemeenten binnen Delfland hebben zorgen geuit over het nieuwe beleid van Delfland. Ook kerken, maatschappelijke organisaties en burgers hebben dit kenbaar gemaakt. Toch vindt het waterschap Delfland dat het nieuwe kwijtscheldingsbeleid doorgevoerd moet worden. Het is immers niet de taak van Waterschappen om inkomensbeleid te voeren. Waterschappen hebben hiervoor ook geen financiële middelen van het Rijk gekregen. Inkomensbeleid is primair een verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid.

Ries Smits - Hoogheemraad financiën Waterschap Delfland