02 juni 2024

PFAS en medicijnresten in afvalwater ook Europees regelen

Op maandag 29 april was Tom Berendsen  op bezoek bij de afvalwaterzuivering RWZI in Rilland Bath.Hij kreeg daar een rondleiding en liet zich door Niels Mureau Portefeuillehouder en Mary José van Overveld programmadirecteur Waterketen informeren over de problemen met de schadelijke stoffen die na de zuivering in het oppervlaktewater terecht komen.

Deze RWZI, een van de grootste zuiveringen van Nederland, bevindt zich letterlijk op de scheidslijn tussen Noord Brabant en Zeeland. Waterschap de Brabantse Delta zuivert met deze RWZI het water van 800.000 burgers en zo’n 25.000 bedrijven ( complete industrieterrein Moerdijk )  in West Brabant. De Waterschappen investeren jaarlijks 640 miljoen euro in de zuiveringen.  Dit is een end of pipe oplossing. Nog steeds komen er teveel schadelijke stoffen in het oppervlaktewater terecht.

De Unie van Waterschappen heeft vorig jaar een oproep gedaan aan de Politieke partijen die meededen aan de Tweede Kamerverkiezingen om de kansen te grijpen om de waterkwaliteit te verbeteren.  Eén daarvan is de bronaanpak vanuit de gedachte wat er niet inkomt hoeft er ook niet uit gehaald te worden. Wat we vandaag kunnen moeten we niet uitstellen tot morgen.

Zuiveren aan de bron.

De CDA-fracties van de Waterschappen, Brabantse Delta, Aa en Maas, de Dommel en Scheldestromen hebben dit bezoek samen voorbereid. We hebben Tom Berendsen uitgenodigd omdat hij in het Europarlement o.a.  betrokken is bij het verbod op het verbod op het lozen van PFAS. Grote ( lozers)  industriële bedrijven, betalen relatief minder voor het zuiveren van afvalwater.

Ook ziekenhuis ( antibiotica resistente voor 40% afkomstig van ziekenhuizen) bacteriën en medicijnresten die in het oppervlaktewater en uiteindelijk ook in onze voedselketen komen, vormen een grote bedreiging voor de volksgezondheid. De WHO waarschuwt hiervoor.  In de Tweede Kamer is een door het CDA ingediende motie aangenomen om een Pharmafilter wettelijk verplicht te maken voor ziekenhuizen en verpleeghuizen. Green deal.

( slecht bericht)

Zes ziekenhuizen in Nederland hebben zo’n filter, maar door het faillissement van Pharmafilter, die deze filters geplaatst heeft moeten deze ziekenhuizen ( o.a. het Erasmusziekenhuis) weer op het riool gaan lozen. ( patentzaak) Lian Korst (bestuurslid Brabantse Delta) heeft namens de CDA fracties van de Waterschappen aan Tom Berendsen  gevraagd om in het Europese Parlement hier aandacht aan te geven.

Wat er niet in komt hoeft er ook niet uitgehaald te worden. Het gezond gezuiverd water kan hergebruikt worden. Pas wanneer die schadelijke stoffen minder of helemaal niet meer in het water terecht komen kan de kwaliteit van het verbeteren.