25 juli 2024

CDA verwelkomt vier nieuwe leden in Commissie Buitenland

De wereld verkeert in tumult met conflicten in Europa en het Midden-Oosten, evenals wereldwijde spanningen. Deze complexe vraagstukken vragen om oplossingen vanuit een christendemocratisch perspectief, waar de Commissie Buitenland zich voor inzet. Binnenkort worden de volgende vier nieuwe leden officieel benoemd: Marja Kwast, Lisa Laumen, Lily Maaref en Derek Groot.

In de afgelopen weken heeft het CDA een open sollicitatieprocedure gehouden om nieuwe leden voor de Commissie Buitenland te werven. Uit veertien gekwalificeerde en ervaren kandidaten zijn uiteindelijk vier personen geselecteerd. "Het was een flinke uitdaging," aldus commissievoorzitter Wim van de Camp. "De vele sollicitaties laten zien dat onze partij veel kennis, expertise en talent heeft op het gebied van internationale en Europese vraagstukken."

Partijvoorzitter Jean Wiertz voegt daaraan toe: "We zullen ervoor zorgen dat we de kandidaten bij de partij betrekken. Hun inzichten en vaardigheden zullen van grote waarde zijn voor onze partij."

De wervingscommissie bestond, naast Wim van de Camp, uit Elles van Ark (vicevoorzitter) en werd ondersteund door Herman de Vries (internationaal secretaris).

Over de Commissie Buitenland
De Commissie Buitenland is een groep van experts die zowel gevraagd als ongevraagd advies geeft aan het CDA over buitenlandse kwesties. Binnen de commissie zijn de volgende expertisegebieden vertegenwoordigd:

• Geopolitiek
  • Internationaal recht, mensenrechten
  • Europese samenwerking
  • Trans-Atlantische samenwerking
  • Duurzame ontwikkeling en energie
  • Internationale economie, handel en investeringen
  • Internationale veiligheid, defensie
  • Ontwikkelingssamenwerking
  • Vluchtelingen, asiel en migratie
  • Religie/Christelijk-sociaal denken

De Commissie Buitenland bestaat uit zeventien experts. Ongeveer twee jaar geleden werden tien nieuwe leden verwelkomd vanwege aflopende termijnen. Met de toevoeging van vier nieuwe leden is de commissie nu compleet en klaar om de partij van advies te voorzien.