14 juni 2024

Strategische discussies over mondiale uitdagingen

Op 3 juni kwamen de leden van de commissie Buitenland bijeen om te overleggen over de mondiale uitdagingen waar Nederland en de wereld voor staan.

Onder leiding van commissievoorzitter Wim van de Camp, waren aanwezig: partijvoorzitter Jean Wiertz, minister van Buitenlandse Zaken Hanke Bruins Slot, Kamerlid Derk Boswijk en Kabinetschef van Eurocommissaris Hoekstra voor Climate Action Esther de Lange.
De bijeenkomst was gericht op een diepgaande analyse van de huidige geopolitieke ontwikkelingen en het formuleren van toekomstgerichte strategieën.

Focus op Europa, het Midden-Oosten en wereldwijde spanningen

Een belangrijk deel van de vergadering was gewijd aan de ontwikkelingen op het Europese continent. Er werd uitgebreid gesproken over de uitdagingen binnen de Europese Unie en de verhoudingen met Rusland.

Daarnaast werd de situatie in het Midden-Oosten uitvoerig besproken. De oorlog tussen Israël en Hamas werd geanalyseerd, waarbij de focus lag op de rol die Nederland kan spelen in het bevorderen van stabiliteit en vrede in de regio.

Ook andere spanningsvelden wereldwijd, zoals de opkomst van India als wereldmacht en de instabiliteit in verschillende Afrikaanse landen, kwamen aan bod. De commissieleden bespraken de strategische belangen van Nederland, hoe het buitenlandbeleid waardevast blijft en hoe ons land kan bijdragen aan de oplossing van deze complexe vraagstukken.

Strategische positionering

Naast de actualiteit werd er nagedacht over scenario's die de wereldwijde toestand kunnen verbeteren. De commissieleden verkenden diverse beleidsopties en strategieën waarmee Nederland een positieve rol kan spelen op het wereldtoneel. Er werd gediscussieerd over hoe het CDA zich onderscheidend kan positioneren door te pleiten voor een waardengedreven buitenlands beleid, gericht op mensenrechten, democratie en internationale samenwerking.

Waardering

Partijvoorzitter Jean Wiertz sprak zijn trots uit over de veelzijdigheid en de diepgang van de commissies en netwerken binnen het CDA. Hij benadrukte dat het gevraagde en ongevraagde advies van de Commissie Buitenland van cruciaal belang is voor het ontwikkelen van goed doordachte en hoopvolle antwoorden op de grote vraagstukken van deze tijd.

De gesprekken hebben niet alleen geleid tot een aangescherpte visie, maar hebben ook het werkprogramma voor de commissie voor de tweede helft van 2024 verder vormgegeven.

Commissie Buitenland

De commissie buitenland vergadert vijfmaal per jaar en werkt gedurende het jaar aan diverse adviezen aan de partij. Hoewel vergaderingen doorgaans niet publiekelijk worden verslagen, is deze bijzondere setting aangegrepen om meer informatie te communiceren over de commissie en haar werkzaamheden.

Meer informatie? [email protected]