20 mei 2024

In de voetsporen van Máxima: CDAV op werkbezoek bij de Blijfgroep in Almere

CDA Vrouwen bracht op 16 mei 2024, een week na het bezoek van Koningin Máxima, een werkbezoek aan het Oranjehuis van de Blijf Groep in Almere. De Blijf Groep helpt om huiselijk geweld te stoppen. We bieden hulp aan alle betrokkenen: slachtoffers, kinderen én plegers. Ons uitgangspunt is het geweld duurzaam te stoppen en veiligheid te creëren voor de lange termijn voor alle betrokkenen. Elk verhaal van huiselijk geweld is anders, daarom biedt de Blijf Groep hulp op maat aan. Ambulante hulpverlening voor wie thuis kan blijven, crisisopvang en begeleid wonen voor wie niet thuis kan blijven.

Tijdens het werkbezoek ging het CDAV in gesprek met twee bestuurders van de Blijf Groep en een cliënte. Deze cliënte heeft te maken gehad met intieme terreur, dwang en financiële en sociale controle. Intieme terreur is een ernstige vorm van huiselijk geweld en gaat vaak vooraf aan femicide.

De boodschappen die de Blijf Groep meegaven aan het CDAV:

• Neem intieme terreur op in het strafrecht, zoals ook is gedaan bij onze buurlanden.
  • Geef aandacht aan de positie van de betrokken kinderen.
  • Regel een integrale gezinsaanpak voor heel Nederland, inclusief de financiën.

Na het gesprek was er een rondleiding door het noodopvanghuis; de appartementen, de kinderopvang en de huiskamer. “Het CDAV zal aandacht blijven vragen bij de overheid en de politiek voor het tegengaan van relationeel en huiselijk geweld”, aldus Willemien Koning-Hoeve, Kandidaat Europees Parlement.