16 mei 2024

Kandidaat 4: Willemien Koning - Ieder mens is belangrijk en heeft voedsel nodig

Onze kandidaat op plek vier is Willemien Koning-Hoeve. Met haar man Kees heeft ze een boerderij in Oudkarspel met 75  koeien. Ze hebben vier kinderen en vier kleinkinderen. Naast voorzitter van LTO Vrouw- en Bedrijf is ze voorzitter geweest van Copa-Cogeca Women’s Committtee in Brussel. Copa-Cogeca is de overkoepeling van alle Europese landbouworganisaties en -coöperaties. Ze was in 2018 VN vrouwenvertegenwoordiger namens het Koninkrijk der Nederlanden. Ze geeft Female Leadership-trainingen voor Agriterra aan vrouwen in coöperatiebesturen in Afrika en Azië. En daarnaast is ze voor het CDA raadslid en fractievoorzitter geweest in Langedijk en nu Statenlid in Noord-Holland. Ook is ze voorzitter van CDAV Internationaal. Willemien wil al haar kennis en ervaring bundelen en gaan inzetten in het Europees Parlement.

Willemien: ,,Mijn focus ligt bij het realiseren van toekomstperspectief voor de land- en tuinbouw, visserijsector, het MKB en een vitaal platteland. De land- en tuinbouwsector en de visserij verkeren in een moeilijke situatie vanwege stikstofregels, wegvallen van derogatie en allerlei extra verplichtingen. Voedselzekerheid wordt in deze tijd van geopolitieke spanningen steeds belangrijker. Daarom moeten we in Europa werken aan een Europese voedselstrategie zodat veilig en gezond voedsel beschikbaar is voor iedereen en betaalbaar blijft. Ook voor mensen met een laag inkomen. Nederland kan door het hoge kennisniveau dat wij hebben op het gebied van voedselteelt en plantenteelt een leidende rol spelen bij het opstellen van de voedselvisie. Belangrijk daarbij is ook dat er toekomstperspectief is voor de bedrijven die het voedsel produceren, dus ook voor de Nederlandse familiebedrijven.’’

,,Als VN vrouwenvertegenwoordiger mocht ik de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties toespreken. Dat was een heel bijzonder moment. Daarnaast maakte ik onderdeel uit van de regeringsdelegatie vaan de VN en mocht ik de Commission of the Status of Women bijwonen in New York. Twee weken lang wordt er dan met 5000 vrouwen van over de hele wereld, in wisselende samenstelling, vergaderd over het versterken van de positie van vrouwen wereldwijd. Dat is een bijzonder sterk platform en een mooie ervaring om daarbij te zijn en input te leveren. Werken aan gelijke kansen en rechten voor vrouwen en versterken van de positie van vrouwen en meisjes is mijn passie en heeft mijn hart. Met een speciale focus voor de vrouwen op het platteland. In de stad is bijvoorbeeld het pensioengat (het verschil tussen de pensioenen van mannen en vrouwen) 37 % en op het platteland is het nog groter namelijk 47%. Een ding staat voor mij vast. Ieder mens is belangrijk, iedere vrouw is belangrijk. Waar ze ook woont en in welke cultuur en situatie ze zich ook bevindt!’’

,,Ik word het meest geraakt door de persoonlijke verhalen van vrouwen. Afgelopen week waren we met een afvaardiging van vrouwen uit het CDA naar het blijf-huis in Almere waar vrouwen worden opgevangen die niet meer thuis kunnen wonen vanwege onveilige situaties. We hoorden daar het persoonlijke verhaal van een vrouw die te maken had met intieme terreur. Ze werd geestelijk door haar man mishandeld, vernederd, sociaal geïsoleerd en enorm in haar vrijheid beperkt. Het is voor vrouwen heel erg moeilijk om uit zo’n situatie te komen vanwege de dreigementen van de partner en vanwege het feit dat intieme terreur op dit moment niet strafbaar is. Daar moet veel meer aandacht voor komen.’’

,,Ik geloof in de kracht van samenwerking. Als we samen dingen oppakken en ervoor strijden bereiken we meer. Die samenwerking moet hand-in-hand gaan met goede wet- en regelgeving met gendergelijkheid als basis. Daar wil ik me binnen de Europese Unie ook voor inzetten.’’