02 september 2024

Grondwaterheffing voor tuinen werkt averechts!

Meer gebruik leidingwater!

Een verbod of belasting op het besproeien van tuinen met grondwater leidt tot meer verbruik van leidingwater. Dat is problematisch omdat Brabant Water al moeite heeft om te garanderen dat er in de nabije toekomst genoeg leidingwater is voor alle huishoudens. We zullen het leidingwater niet moeten inzetten voorlaagwaardige zaken waar we prima grondwater kunnen gebruiken.

Door het groen wat in de tuinen staat te beregenen kunnen we het klimaat in het dorp of de stad, de leefomstandigheden optimaal houden, minder stof en vooral koeler in de zomer. Het koelend effect van verdamping voor zowel bomen als gras is groot. Het verbieden, belasten of ontmoedigen van beregening zou dit natuurlijke effect belemmeren. Dit kan bijdragen aan het ‘stedelijk hitte eiland effect’. Dat betekent dat steden nog sterker opwarmen dan het omliggende groene platteland. Voor mensen met een luchtwegaandoening zal de woonkwaliteit hierdoor verminderen.

Extra inefficiënte bureaucratie!

Een eerlijke en effectieve uitvoering van zo’n grondwaterheffing kost veel ambtelijke capaciteit. Dat is in een tijd van veel personeelstekorten ongewenst. De kans is groot dat de kosten niet opwegen tegen de provinciale opbrengsten en dat de kosten voor een groot deel terecht komen bij de waterschappen en indirect weer bij de burger. Voor de controle en het uitvoeren van deze belasting moet nog een heel systeem worden opgezet en hiermee gaan veel van de opbrengsten al verloren aan de kosten voor inning en handhaving. Ook het handhaven achter de voordeur (lees tuin) zal een behoorlijke inbreuk geven op de burger zijn gevoel voor privacy. De komende maanden zullen de waterschappen en de provinciale staten hier nog zeker over terug komen in diverse vergaderingen.

De CDA fracties van de waterschappen zien veel meer in een ‘voor wat hoort wat’ benadering. Een betere aanpak is om particulieren te stimuleren om regenwater van het dak in de tuin te laten lopen. Als u de hele herfst, winter en lente water heeft geïnfiltreerd dan mag u ook water onttrekken om in de zomer uw tuin een keer te besproeien. Dat helpt ook om te voorkomen dat het riool wordt overbelast en de riool overstorten gaan ook nog eens minder vaak open. In België zijn ze al veel verder. Daar worden bassins gebouwd om het regenwater op te vangen. Dat water wordt dan gebruikt om de tuin te besproeien en of om het toilet door te spoelen. Het gebruik van leidingwater ligt daar veel lager. Maak mensen niet boos, maar daag tuinliefhebbers uit om zelf water te besparen. Een evenwichtig en duurzaam waterbeheer kan zo ook nog leuk worden.

Kortom, het CDA wil geen grondwaterbelasting!

Maar oplossingen die je samen met de mensen kunt bereiken

Fractie CDA Waterschap De Dommel

Fractie CDA Waterschap Brabantse Delta