25 september 2024

Amendementen CDA aandacht zorgsector met algemene stemmen aanvaard

De Economische Koers is een langjarig kader op hoofdlijnen, dat loopt vanaf 2024. Om flexibel in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen en tijdig te kunnen bijsturen, wordt gewerkt met tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma’s . In de vergadering van de commissie van Provinciale Staten op 11 september 2024 werd het debat over dit programma gevoerd waarna op 25 september in de vergadering Provinciale Staten besluitvorming plaats vond.

HUISARTSEN OPLEIDEN VOOR DRENTHE?  10 huisartsen opleiden voor Drenthe
Bart van Dekken stelde in de commissievergadering de vraag of het mogelijk is het vestigen van huisartsen en meer brede gezondheidszorgcentra te faciliteren. Het al eerder benoemde creatieve idee om in een constructieve samenwerking met de RUG een specifiek aantal huisartsen op te leiden voor Drenthe. “Laten we eens beginnen met 10 huisartsen voor specifiek Drenthe… “ aldus Bart van Dekken.

Innovatiebudget voor nieuwe initiatieven gericht op zorg.
Bart van Dekken vroeg daarnaast ruimte voor het beschikbaar stellen van een innovatiebudget voor nieuwe initiatieven gericht (met name op ICT gebied) op oplossingen voor de zorg in 2035 met veel ouderen en een sterk afnemend aantal zorgmedewerkers en/of mantelzorgers.

CDA dient amendementen in met betrekking tot aandacht zorgsector
In de vergadering van Provinciale Staten op 25 september 2024 benoemde fractievoorzitter Bart van Dekken nogmaals het belang van voldoende aandacht voor de zorgsector. In zijn optiek komt deze sector er in het voorstel karig af. De zorginstellingen verdienen wat het CDA betreft een extra steuntje in de rug. Het CDA diende twee amendementen in op het voorstel van Gedeputeerde Staten.
Het eerste amendement betreft het voorstel de tekst “sectoren, zoals de zorg, zullen slimmer moeten gaan werken, zodat met minder arbeidskrachten meer werk kan worden verzet”, aan te vullen met “De zorgsector zal de bestuurlijke aandacht houden die zij nu ook heeft”.
Het tweede amendement betreft het voorstel bij de opgave “Samenwerken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt” het kader “Partners” aan te vullen met een bullit “zorginstellingen”.

Mede-indieners van deze moties waren BBB, PVV, PvdA, Groen Links en Sterk lokaal. De amendementen werden beide met algemene stemmen aanvaard.

A2024-21 Amendement zorgsector bestuurlijke aandacht houden
A2024-22 Amendement partners aanvullen met zorginstellingen