26 september 2024

CDA blij met kentering afbraakcultuur rondom Defensie

Op verzoek van Christenunie en BBB werd in de vergadering van Provinciale Staten op 25 september 2024  het onderwerp “ruimte voor defensie” geagendeerd.
Defensie heeft ruimte nodig, bijvoorbeeld voor kazernes, opslagplaatsen, laagvlieggebieden en oefenterreinen. De initiatiefnemers willen graag met GS in gesprek over hun rol in en inzet bij de gesprekken met het ministerie van defensie en vragen aandacht voor de verschillende geluiden uit de samenleving

CDA blij met kentering afbraakcultuur rondom Defensie
Fractievoorzitter Bart van Dekken memoreerde dat het CDA zich eerder met succes in de Staten heeft ingezet om de kazernes in Assen en Havelte te behouden.  Hij benadrukte het belang van een blijvend streven de zogenaamde 2% BNP norm om onze Defensie weer op peil te brengen. Hij plaatste een paar kritisiche kanttekening

Munitieopslag in bestaande locaties
Bart van Dekken verwoordde de visie van het CDA dat munitieopslag in uitbreiding van bestaande locaties zou moeten worden gedaan, wellicht door dieper de grond in te gaan. Belangrijke voorwaarde voor het CDA is wel dat landbouwgrond daaromheen wordt behouden.

Niet méér afgesloten defensieterreinen in schaarse ruimte
Bart van Dekken sprak zijn verwondering uit dat defensie nu alle provincies langs gaat om draagvlak te vinden, terwijl niet de provincies maar het Rijk hier over gaat.
Het Drentse CDA wil geen uitbreiding van oefenterreinen. Bart van Dekken benoemde als alternatieve mogelijkheden het digitaal oefenen met nieuwe technologie of het grootschalig oefenen in Duitsland. Hij noemde het niet uit te leggen schaarse ruimte met nog meer afgesloten defensiegebieden te verrijken.

Geen gedwongen uitkoop huiseigenaren
Het in ere herstellen van oude oefenterreinen rondom Havelte zou wellicht een optie zijn. Echter, gedwongen uitkoop van huiseigenaren, zoals nu kennelijk op de Veluwe wordt overwogen, noemde Bart van Dekken absoluut ongewenst. Ook een intensiever gebruik van bestaande oefenterreinen is een goede optie omdat het CDA signalen ontvangt van inwoners dat men daar als Defensie nauwelijks te vinden is met oefeningen.

Geen stalling F35 – Flevoland?
Het eventueel stallen van F35’s op Groningen Airport Eelde kan niet op steun van het CDA rekenen.
Bart van Dekken opperde dat, mocht men in de luchtvaart een militaire status verder willen ontwikkelen dat dan wellicht een idee zou zijn voor Flevoland. Daar wil men immers al jaren meer defensie-diensten en huisvesting.  Wellicht kan GS dat bij de rijksoverheid onder de aandacht brengen.

De hele bijdrage van Bart van Dekken lezen?  Klik hier