17 juni 2024

CDA omarmt Sociale Agenda van Drenthe.

In de commissievergadering van 12 juni spraken de commissieleden van het Drents Parlement over de Sociale Agenda van Drenthe. Het CDA omarmt de sociale agenda. De provincie moet alles eraan doen om gemeenten te ondersteunen bij die belangrijke taak. Niet als startmotor, maar als katalysator voor de extra pk’s voor een succesvolle finish. Dit uitgangspunt vindt het CDA  duidelijk terug in de nieuwe sociale agenda.

Sociale Agenda
In het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan Drenthe 2023-2027’ is de ambitie van het college helder weergegeven: samen werken aan een levendig en sociaal Drenthe. Dat doet de provincie met de nieuwe Sociale Agenda 2024-2029. Daarmee wordt voortgebouwd op de vorige Sociale Agenda 2020-2023, aangescherpt met accenten uit het coalitieakkoord. De ontwikkeling van de nieuwe Sociale Agenda is gestart met een startnotitie in december 2023.

De gemeenschap centraal
Sonja Hilgenga was woordvoerder en gaf aan dat bij het CDA niet het individu centraal staat maar de gemeenschap. Het gaat niet alleen om ontmoeting maar ook over steun aan elkaar waarbij we er steeds voor zorgen dat iedereen mee kan doen. Wat het CDA betreft is de agenda echt bedoeld als extra impuls boven op het bestaande beleid van de gemeenten. Cofinanciering vanuit de gemeenten zou een uitgangspunt moeten zijn bij lokale projecten.

Vier kernthema’s
Het CDA staat achter de vier gekozen kernthema’s: kansengelijkheid, terugdringen van armoede, inclusie, gezondheid en bewonersinitiatief voor het versterken van dorpen en wijken. Sonja Hilgenga: ‘De nadruk op het ondersteunen van dorpshuizen en het versterken van hun brede functies en ook de extra aandacht voor vrijwilligers en mantelzorg vinden wij goede accenten. Ze richten zich op het versterken van de rol die gemeenschappen hebben in ons gebied.

Zorg- en gezondheidsbeleid
Zorg en gezondheidsbeleid krijgt een nadrukkelijke plaats in de sociale agenda. Het CDA stelde een informerende bijeenkomst voor over de gezondheidszorg in Drenthe met aandacht voor een toekomstvisie op de gezondheidszorg. Daarin zou naast de preventieve zorg er ook aandacht moeten zijn voor de vergrijzing en de grote rol die de zorg heeft met betrekking tot de werkgelegenheid in Drenthe.
Gedeputeerde Turenhout gaf aan dat er diverse bijeenkomsten worden georganiseerd in het kader van het Integraal Zorgakkoord. In Drenthe zijn dit de ‘Gezonde Marke’ bijeenkomsten. De statenleden zullen hier actief voor worden uitgenodigd. Daarnaast zegde de gedeputeerde toe met het CDA te overleggen welke onderwerpen aan bod zouden moeten komen in een aparte informatiebijeenkomst.

Lees hier de volledige bijdrage van Sonja Hilgenga.