27 juni 2024

CDA stelt vragen bij voorstel aanpassen financiële verordeningen

In de commissievergadering van provinciale staten op 26 juni 2024 kwamen diverse financieel-technische onderwerpen aan de orde. Statenlid Gertjan Zuur voerde namens het CDA het woord op deze onderwerpen.

CDA stemt in met voorstel Noordelijke rekenkamer.
De noordelijke rekenkamer (NRK) is een gemeenschappelijk orgaan, in het leven geroepen door Provinciale Staten van Drenthe, Fryslân en Groningen.  In de commissievergadering werden de conceptbegroting 2025 en de jaarstukken 2023 besproken.  Gertjan Zuur maakte een enkele inhoudelijke opmerking en gaf aan dat het CDA instemt met het voorstel geen zienswijze in te dienen.

De hele bijdrage van Gertjan Zuur lezen? Klik hier

Provinciale verordeningen
Bij de bespreking van de voorgestelde herijking van drie artikelen van de provinciewet stelde Gertjan Zuur een aantal vragen. Bij het voorstel aanpassing financiële verordening provincie Drenthe 2024 vroeg hij, ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording, of het niet beter zou zijn om grenzen (absoluut of relatief) te stellen aan de omvang van begrotingsafwijkingen waardoor provinciale staten “dichter op de bal zit”.
Ten aanzien van de controleverordening provincie Drenthe 2024  - wordt voorgesteld de opdrachtverlening accountscontrole te wijzigen van eens per 4 naar eens per 8 jaar.  Het CDA begrijpt dit niet. Dit is een politieke keuze, die nog nader wordt beoordeeld door de fractie.
Tenslotte gaf Gertjan Zuur aan dat het CDA de aanleiding mist voor de voorgestelde wijziging van de verordening doeltreffendheid en doelmatigheid provincie Drenthe. Dit is nader toegelicht. Mogelijk volgt ten aanzien van enkele voorgaande punten een amendement bij de behandeling van dit voorstel in de vergadering van Provinciale Staten.

De hele bijdrage van Gertjan Zuur lezen? Klik hier