30 mei 2024

CDA stelt vragen over communicatie NNN

In de vergadering van Provinciale Staten van Drenthe op 29 mei 2024 is op twee momenten aandacht besteed aan een door Prolander gepubliceerde nieuwe kaart met de gewenste natuurontwikkeling voor de komende twee jaar.

Belang van een no-regret lijst
In de rondvraag vroeg mevrouw Hilgenga namens het CDA of het juist is dat nieuwe NNN gebieden zijn aangewezen zonder mogelijkheden tot participatie. Zij benadrukte dat er een forse opgave ligt op het gebied van NNN en vroeg of er een no-regret en low-regret lijst voorhanden is. Gedeputeerde Van Dijk verklaarde dat de wijzigingen tot stand zijn gekomen in overleg en met instemming van de eigenaren. Voor wat betreft een no-regret lijst onderschreef hij het belang van het hanteren van een dergelijke lijst, ook in breder verband bijvoorbeeld in het kader van DPLG.

CDA steunt motie informeren grondeigenaren
Het CDA steunde een motie van de BBB over dit onderwerp waarin wordt aangedrongen op het vóóraf informeren van grondeigenaren en belanghebbenden over aanwijzings- of bestemmingswijzigingen. En het bieden van een gelegenheid tot het indienen van een zienswijze voor een ieder in een straal van 500 meter rond de aan te wijzen gebieden. De motie is aangenomen.

Lees hier de motie.