28 september 2022

CDA stemt in met Uitvoeringsprogramma’s Verkeersveiligheid, Mobiliteit op Maat en Fietsagenda.

De leden van de commissie Omgevingsbeleid spraken op 7 september over de uitvoeringsprogramma’s met betrekking tot verkeersveiligheid, Mobiliteit op Maat en de Fietsagenda. De CDA-fractie stemde in met de drie uitvoeringsplannen. Woordvoerder Eline Vedder vroeg aandacht voor de snelheid op de Norgervaart en wilde van het college weten hoe zij kijken naar de oproep van de Fietsersbond om snelheden verlagen.

Drie Uitvoeringsprogramma’s 
Verkeer en vervoer is in de provincie Drenthe een grote kerntaak. Provinciale Staten hebben in december 2020 de visie en ambitie op mobiliteit opnieuw uitgewerkt in een nieuw Mobiliteitsprogramma 2021-2030. Dit programma bevat op hoofdlijnen de ontwikkelingen, de beleidsdoelen (keuzes) en de financiële kaders. Het vormt de basis voor verdere uitvoerings- en investeringsagenda’s. Het Mobiliteitsprogramma is gebaseerd op 5 pijlers: 
- Pijler 1: Veilig en bereikbaar Drenthe
- Pijler 2: Mobiliteit op maat
- Pijler 3: Fiets als duurzaam alternatief
- Pijler 4: Adequaat Openbaar Vervoer
- Pijler 5: Duurzame oplossingen en innovatie
Voor de pijlers 1 t/m 3 is nu een uitvoeringsprogramma opgesteld. Voor pijler 4 (adequaat Openbaar Vervoer) volgt geen uitvoeringsprogramma. Deze zijn verwoord in de Programma’s van Eisen voor de aanbestedingen van het bus- en treinvervoer in Drenthe. Voor pijler 5 is het uitvoeringsprogramma, al eerder in PS behandeld.

Strategisch plan verkeersveiligheid:
Het CDA ondersteunt de ambities die in het strategisch plan verkeersveiligheid zijn geformuleerd. De ambities zijn ten opzicht van 2024 gelijk gebleven, maar het aantal slachtoffers neemt wél toe. Woordvoerder Eline Vedder: “De vraag rijst dan dus: hebben we wel genoeg voortgang geboekt in de vorige periode met deze ambities? En wat maakt dat we in de komende periode dan méér voortgang gaan boeken? Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Graag een reactie van de gedeputeerde hoe we er in deze periode wél voor gaan zorgen dat het aantal slachtoffers gaat dalen”

De fractie is van mening dat de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers een zorgenpunt is. En ook de Fietsersbond Drenthe vraagt er terecht dringend aandacht voor. Eline Vedder: “Sinds 2020 is in Nederland het aantal fietsdoden bijna 20% hoger dan het aantal autododen’, een letterlijk citaat van het CBS. En het eerste waar ik dan toch aan moet denken voorzitter, is de Norgervaart. Waar we op 1 dag na precies een jaar geleden al spraken over gemeente Midden-Drenthe en haar inwoners, met serieuze zorgen over de veiligheid van hun schoolgaande kinderen op de fiets, die de snelheid van 80 naar 60 verlaagd willen zien bij het wegvak met de oversteek voor fietsers. En een overgroot deel van PS het belangrijk en nodig vond om daarvoor een verkeersbesluit op te stellen. Voorzitter, een jaar duurt lang, en de inwoners van Midden-Drenthe laten dan ook terecht van zich horen bij ons, vooral omdat de RvS geoordeeld heeft dat het project kan doorgaan. Daarom vraagt de CDA fractie aan de gedeputeerde: hoe staat het op dit moment met dat verkeersbesluit? En hoe kijkt de gedeputeerde naar de oproep van de Fietsersbond, namelijk: verlaag snelheidslimieten. Want als we iets geleerd hebben van afgelopen jaar, dan is het dat dat zo eenvoudig nog niet is. Waar ligt de balans, tot hoever gaan we om de veiligheidsdoelen daadwerkelijk te halen, voorzitter?”


Uitvoeringsprogramma Mobiliteit op maat:
De samenhang en tegengestelde dillema’s tussen leefbaarheid en bereikbaarheid zijn zeer treffend beschreven in dit uitvoeringsprogramma. Eline Vedder: “Een goede bereikbaarheid kan leiden tot centralisatie, een afname van voorzieningen dichtbij, en daarmee tot een afname van ontmoetingsplekken, en dus een toename van isolatie en eenzaamheid bij diegenen die geen beschikking hebben over een auto. Een dynamiek die uniek is voor een provincie als de onze, en waarvan we ons moeten afvragen of deze dillema’s worden beleefd óf überhaupt worden begrepen in Den Haag. Het zich bezwaard voelen om een hub taxi te laten opdraven, of niet weten hoe dat moet en zich door schaamte belemmerd voelen om daarbij om hulp te vragen, hoort de CDA fractie regelmatig. Elke inspanning die we als provincie kunnen leveren om het natuurlijke naoberschap, die in de Drentse genen zit, te laten bloeien, juicht de CDA fractie van harte toe. En van alle goede actiepunten in dit programma, vinden we daarom met nadruk het doorontwikkelen en uitbreiden van het hub-netwerk; (plekken met voorzieningen die bereikbaar zijn voor iedereen en waar het in zijn algemeenheid fijn verblijven is) heel belangrijk. En los van de goede plannen voor die infrastructuur, wil de CDA fractie de gedeputeerde vragen wat we vervolgens ook aan de menselijke kant kunnen betekenen, als het gaat over bijvoorbeeld ‘OV-schaamte “

Gedeputeerde Vedelaar benadrukte dat de doelstelling van het programma Mobiliteit op Maat is om ervoor te zorgen, dat iedereen mee kan doen in de samenleving. OV schaamte zou niet voor moeten komen. Het OV is een duurzaam alternatieve manier van reizen. Momenteel loopt er een pliot MAAS waarbij reizigers ontzorgd worden. Ook wordt er bij de Hub’s gewerkt met digitale borden, zodat duidelijk is wanneer de volgende bus komt. Doel is dat alle Hub’s bemenst zijn, zodat er altijd iemand aanwezig is, die de weg kan wijzen in het systeem.
Betreffende de verkeerssituatie Norgervaart bevestigde Vedelaar dat toegezegd was om het verkeersbesluit Norgervaart voor te bereiden. De provincie heeft eerst de uitspraak van Raad van State afgewacht. Momenteel wordt het verkeersbesluit voorbereid om de snelheid van 80 naar 60 k/m terug te brengen ter plaatse bij fietsersoversteken Norgervaart. (N373). Ook voor enkele andere fietsersoversteken worden verkeersbesluiten om de snelheid te verlagen voorbereid. Vedelaar komt erop terug wanneer het in werking kan treden. Omwonenden worden geïnformeerd.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.