03 maart 2021

CDA steunt kritische zienswijze op Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Op de Voorkeursbeslissing Luchtruim herziening van de minister heeft het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe een zienswijze geschreven die ter informatie aan de leden van Provinciale Staten werd gezonden. Tijdens de vergadering van de Commissie Omgevingsbeleid werden de commissieleden in de gelegenheid gesteld hierop een reactie te geven. In de zienswijze vraagt het College om besluitvorming op te schorten zolang niet duidelijk is wat de gevolgen voor de inwoners van Drenthe zijn. Ook wordt in de zienswijze garantie gevraagd dat uitbreiding van het militaire oefengebied geen nadelige gevolgen heeft voor de gebruiksmogelijkheden van Groningen Airport Eelde en voor de metingen van de radiotelescoop LOFAR.

Luchtruim steeds voller
Namens het CDA is Commissielid Klaas Neutel woordvoerder en hij was positief over de zienswijze zoals het College van Gedeputeerde Staten die geschreven heeft, ook omdat zonder deze zienswijze Drenthe later geen recht van spreken meer heeft. Volgens Klaas Neutel is het sterk dat de provincies Drenthe, Groningen en Friesland op een aantal punten dezelfde zienswijze hebben ingediend. “De fuik-gedachte die in de aanhef wordt verwoord herkennen wij. Het lijkt wel of Den Haag deze manier van werken prettig vindt om zo de zaak langzaam in de door Den Haag gewenste richting te masseren. We zien deze handelswijze bijvoorbeeld ook in het gasdossier in de gemeente Westerveld. Dat een herziening van de verdeling van het luchtruim noodzakelijk is onderkent het CDA. De ontwikkelingen op technisch gebied gaan snel en ook de kijk op de invloed van de luchtvaart op mens en milieu verandert. Uit studies rond de ontwikkeling van Lelystad airport is gebleken dat bijvoorbeeld de snelheid van het stijgen van vliegtuigen van invloed is op de hinder die ze geven op de grond. Ook de invloed van het lang laag vliegen op het milieu is niet onbetekenend. Het luchtruim raakt steeds voller en een goede regulering is dus noodzakelijk om het luchtverkeer veilig te houden.”

Kritische toon
Neutel was blij met de kritische toon van de zienswijze omdat er wordt gedaan alsof we mee kunnen praten maar de uitkomst ligt volgens hem al vast. “Wat ook niet duidelijk is, is de afweging tussen burgerluchtvaart en het gebruik van het luchtruim door oorlogsvliegtuigen. Hoeveel heeft defensie moeten inslikken om burgerluchtvaart de ruimte te geven? Op welke punten heeft de commerciële luchtvaart de overhand gekregen bij de beslissingen over dit voorstel? Goed dat erop wordt gewezen dat er te weinig inzicht wordt gegeven in de geluidsbelasting. Blijkbaar is dat standaard, want in de discussies over Lelystad was dit ook vaak het euvel. De CDA-fractie maakt zich zorgen over de ontwikkelingen in het luchtruim. Wij stemmen dus in met de zienswijze en zijn blij met de uitermate kritische toon waarop die is verwoord door het College van Gedeputeerde Staten.”