05 september 2024

CDA: waar blijft perspectief voor de jonge boer?

In de commissievergadering van Provinciale Staten op 4 september 2024 was de stand van zaken DPLG geagendeerd. In de vroege ochtend van 4 september  kreeg dit onderwerp een andere lading doordat de NOS meldde dat “bronnen melden” dat het nieuwe kabinet stopt met het zogeheten Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Wat betekent dat voor Drenthe?

Statenlid Sonja Hilgenga-van Dam voerde het woord op dit dossier en stelde de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:
•    Gaat het college wel verder met de landbouw koersnota?
•    Wordt er nog wel met een integrale blik gekeken naar de opgaven voor landbouw en natuur en water?
•    Op welke wijze zorgt GS ervoor dat er vanuit en met de nieuwe bewindspersonen samengewerkt wordt om de verwachtingen in met name de landbouwsector te managen. Vaak horen wij: Och dat gaan we nu toch niet meer doen, maar of dat juridisch houdbaar is? Hoe ziet het college dat eigenlijk?

CDA: waar blijft perspectief voor de jonge boer?
Sonja Hilgenga benadrukte dat Nederland  met Europa afspraken heeft gemaakt om te werken aan natuurherstel. Daar moeten we als provincie aan verder werken.
Zij stelde de dringende vraag: Wat kunnen we verwachten, nu landelijk het NPLG gestopt wordt en het kabinet daarmee de landbouwsector buiten spel zet als het gaat om de ontwikkelingen in het landelijk gebied?  De verplichte maatregelen voor natuurherstel gaan door maar de boer staat op deze manier aan de zijlijn. Waar blijft de integrale visie voor het platteland en het perspectief voor de jonge boer?

Geen koude sanering
De bijstellingen in de normen voor de landbouw, die dit nieuwe kabinet wil ophalen in Europa, vragen om intensief overleg. De uitkomst is onbekend. Hoe gaat het kabinet nu zorgen voor perspectief op korte termijn? Wanneer we 2 tot 3 jaar gaan afwachten, onderhandelen en lobbyen in Europa creëert juist dit kabinet een koude sanering van de landbouw. Dat verdient de landbouw niet.

Niet afwachten maar doorgaan met innovatie
Na de reactie vanuit het college sprak Sonja Hilgenga in tweede termijn haar waardering uit voor het feit dat VVD, PvdA en BBB in hun betoog aangeven aan de slag te willen blijven met innovatie in de landbouw. Net als het CDA willen ook deze partijen verder werken aan oplossingen voor onder meer de Pas-melders, woningbouw en evenementen en de toekomstvisie voor het landelijk gebied. Dat sluit aan bij de koers die het CDA voor zich ziet.

De hele bijdrage van Sonja Hilgenga lezen? Klik hier