12 juni 2024

Conclusies onderzoek bollenteelt stevig geformuleerd!

In de commissievergadering van 12 juni werd het rapport van de Noordelijke Rekenkamer ‘Zorgen voor morgen – Bollenteelt in Drenthe’ besproken. De CDA-fractie staat achter de reactie van het college op het rapport en is van mening dat de toon van het rapport niet bijdraagt aan de dialoog en de inzet om te komen tot een gezamenlijke visie voor alle betrokkenen.

Rapport Noordelijke Rekenkamer
Aanleiding voor de NRK om dit onderzoek te doen is dat de bollenteelt in Drenthe voor belangentegenstellingen zorgt tussen telers en omwonenden, voornamelijk door gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Bewoners kijken naar de overheid om de ontstane patstelling te doorbreken. De provincie Drenthe en de Drentse gemeenten hebben zich sinds 5 jaar ten doel gesteld de geschilpunten tussen omwonenden en telers op te lossen.
In de hoofdconclusie van het onderzoek stelt de Rekenkamer dat “de provincie weinig regie voert op de bollenteelt. Gedeputeerde Staten zeggen geen reële mogelijkheden te zien om planologische grenzen te stellen aan de bollenteelt. Zij willen bovenop de geldende Europese en nationale regels geen aanvullende regels aan de landbouw opleggen en zetten in op vrijwilligheid.”

Zorgvuldig omgaan met onzekerheden
Het CDA staat positief ten opzichte van de aanbeveling van de NRK om zorgvuldig om te gaan met de onzekerheden. Woordvoerder Sonja Hilgenga: ‘Als het gaat om de bollenteelt en de effecten van gewasbeschermingsmiddelen zijn er veel onzekerheden.  De autoriteit en de professionaliteit van het CTGB als adviesorgaan staat voor ons niet ter discussie”.  De CTGB geeft aan dat ze, ondanks alle zorgvuldigheid, niet alle aspecten van de gebruikte middelen heeft onderzocht. In dat kader begrijpt het CDA dat ervan daaruit weer nieuwe zorgen bij de omwonenden kunnen ontstaan.

Effect op kwaliteit van het drinkwater
Het CDA heeft ook zorgen van de effecten van gewasbeschermingsmiddelen op de kwaliteit van ons drinkwater. Er zal en moet sprake blijven van een goed systeem van monitoring en voldoende breed onderzoek zodat we op dit punt ook de onafhankelijke adviseurs en experts zoals het CTGB kunnen blijven steunen.

Ruimtelijke afspraken meenemen in nieuwe omgevingsvisie
Het is goed, dat het college in het licht van de nieuwe omgevingsvisie, voornemens is om ruimtelijke afspraken over de bollenteelt mee te nemen in het proces om te komen tot een nieuwe omgevingsvisie. Dialoog tussen alle betrokkenen is daarbij een belangrijk om te komen tot die visie. Een breed gedragen gezamenlijke visie ondersteunt door subsidiebeleid is daarin naar mening van het CDA veel effectiever dan de door het NRK-rapport neergelegde nadruk op afdwingbare afspraken. CDA staat daarmee duidelijk achter de reactie van het college op het rapport en steunt de koers die het college volgt.

Lees hier de bijdrage van Sonja Hilgenga.