27 juni 2024

Hulde en lof voor de nieuwe cultuurnota

In de commissievergadering van Provinciale Staten op 26 juni 2026 werd gesproken over de cultuurnota 2025-2028.  De nota heeft de titel “Cultuur maakt Drenthe/Drenthe maakt cultuur” meegekregen.

Ratobedrag per inwoner nog steeds te laag.

CDA-Fractievoorzitter Bart van Dekken sprak hulde en lof uit voor de nieuwe cultuurnota. Hij onderkende dat het realiseren van een goed en breed gedragen beleid in dezen lastig is. Uit de bijdragen van de insprekers, waarvoor hij zijn grote waardering uitsprak, leidde hij af dat Drenthe nog steeds dun bevolkt is met een ratobedrag dat per inwoner nog steeds te laag is. “Soms krijg je het gevoel dat je in een dunbevolkte provincie qua cultuurbeleid een beetje het nakijken hebt”, er zijn hier en daar grote zorgen”, zo stelde Bart van Dekken.

Cofinanciering vanuit noaberschapsfonds
Voor het CDA zijn noaberschap en zorg voor elkaar cruciaal, waarbij overheden moeten begrijpen op welke manier zij kunnen steunen door creatief maatwerk. Bart van Dekken stelde dat lokale muziek- zang en toneelverenigingen, dorpshuizen maar ook de organisatoren van paasvuur en carbidschieten een voucher van cofinanciering uit dit noaberschapsfonds zouden moeten kunnen krijgen. Dat gaat dus over incidenteel geld voor de komende periode.

Beter hele goede dingen dan een beetje van alles
Bart van Dekken benadrukte het belang van het structureel blijven steunen van de zogenaamde grote vijf naast het krachtig blijven steunen van cultureel immaterieel erfgoed. Waaronder de door het CDA tot immaterieel erfgoed gebrachte gescheperde schaapskuddes. Het CDA heeft signalen ontvangen dat hier grote zorgen zijn.

Hulde
Samenvattend concludeerde Bart van Dekken dat hij blij is met deze nieuwe cultuurnota. Hulde en lof!

De hele bijdrage van Bart van Dekken lezen? Klik hier.