13 november 2020

Provinciale Staten willen duidelijkheid voor ondernemers

Op 29 mei 2019 deed de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State twee belangrijke uitspraken over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelde dat het PAS niet als basis mag worden gebruikt voor toestemming voor activiteiten die extra stikstofuitstoot veroorzaken. Deze uitspraak heeft grote invloed op Drenthe waar 160 ondernemers hiervan de dupe zijn.

Grote onzekerheid
Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van Drenthe werd op woensdag 11 november 2020 mede door het CDA een motie ingediend waarin aandacht werd gevraagd voor de agrarische ondernemers en andere bedrijven die voor de uitspraak van de Raad van State niet vergunning plichtig waren. Deze groep ondernemers verkeert op dit moment in grote onzekerheid over het voortbestaan van hun bedrijf omdat de minister van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, ondanks toezeggingen van anderhalf jaar geleden om te legaliseren, nog niet met een oplossing is gekomen. Deze groep, waaronder veel jonge ondernemers, kan op dit moment geen nieuwe leningen afsluiten of is door de banken onder bijzonder beheer geplaatst. Hierdoor gaan verkopen niet door en kunnen overnames op dit moment niet plaatsvinden. Onlangs heeft de minister haar wetsvoorstel ‘Stikstofreductie en Natuurverbetering’ aangeboden en hierin staat dat nog gewerkt wordt aan een oplossing. Het wetsvoorstel zal naar verwachting nog dit jaar door de Tweede Kamer behandeld worden.

Radiostilte is onzekerheid
Een van de indieners van de motie is CDA-Statenlid Siemen Vegter. “We beseffen terdege dat deze ondernemers niet per direct een vergunning kan worden verleend en dat het tijd gaat kosten, tijd die deze ondernemers niet hebben. Het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe zet zich hier ook ten volle voor in en met het indienen van deze motie willen wij als indieners het College hierin steunen. Er is al te lang radiostilte en dat betekent onzekerheid voor die ondernemers. Het is van groot belang dat de bedoelde ondernemers door het ministerie op korte termijn duidelijkheid wordt verschaft door hen schriftelijk op de hoogte te stellen dat de benodigde vergunning zal worden verstrekt.”

Gedeputeerde Henk Jumelet (CDA) gaf aan blij te zijn met deze motie omdat die de grote onzekerheid bij een groep ondernemers aan de kaak stelt. Het probleem is volgens hem dat er stikstofruimte gevonden moet worden door generieke maatregelen. “Meer duidelijkheid voor die groep is hard nodig”, zegt Jumelet

De motie werd aangenomen met 26 stemmen voor en 13 stemmen tegen. De fracties van GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66 en SP stemden tegen de motie.