26 september 2024

Trots op proces en uitkomsten Burgerberaad Drenthe.

Het Burgerberaad Drenthe wonen (2024) heeft op verzoek van het Drents Parlement een adviesrapport gemaakt voor de provincie over de toekomst van wonen in Drenthe. In de vergadering van Provinciale Staten op 25 september 2024 werd gesproken over de adviezen uit het adviesrapport van het burgerberaad over wonen uit te werken in voorstellen ten behoeve van concrete beleid- en besluitvorming.

Statenlid Sonja Hilgenga-van Dam sprak uit dat het CDA trots is op dit eerste Burgerberaad.  Trots op de inwoners die deelnamen aan dit beraad, op de degelijke uitvoering, de ambtelijke ondersteuning, en vooral op de mooie opbrengsten in alle uitgebrachte adviezen.

Mooie adviezen
Het CDA voelt zich bijzonder aangesproken door onder meer de adviezen die betrekking hebben op de aandacht voor het behoud van de mooie groene ruimte, werken aan meer woningen, aandacht voor specifieke groepen en het ondersteunen van inwoners bij burgerinitiatieven

Alert blijven op zichtbaarheid voor burger
Sonja Hilgenga gaf aan dat het CDA altijd kritisch is geweest over het instrument burgerberaad. Zij vroeg nadrukkelijk gezamenlijk alert te blijven op een duidelijke vertaalslag van de adviezen naar concrete voorstellen. Alleen zo stimuleren wij als volksvertegenwoordigers de blijvende betrokkenheid te zijn bij de besluitvorming in de Staten.

Het hele betoog van Sonja Hilgenga lezen? Klik hier.