09 september 2020

Vrijetijdseconomie belangrijk voor Drenthe

Op de agenda van de Statencommissie FCBE (Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie), die op woensdag 9 september werd gehouden in het Provinciehuis in Assen, stond onder andere de voortzetting van de provinciale subsidie aan Marketing Drenthe voor de periode 2021-2024. Jaarlijks ontvangt de organisatie ruim 1,4 miljoen euro.

In 2020 is de vrijetijdseconomie nog steeds belangrijk voor de provincie Drenthe. Aan het begin van het jaar ging de sector uit van een sterke groei de komende jaren, toen nog niet bewust van de dreigende coronacrisis die volgde en van grote invloed zou zijn op dit toeristenseizoen. De verwachting is nu dat deze effecten nog enige tijd gaan duren. Het gedrag van doelgroepen gaat waarschijnlijk veranderen. Ondernemers hebben het nu zwaar, werkgelegenheid en voorzieningen staan onder druk. Tegelijkertijd is Drenthe mogelijk een van de regio’s waar mensen de komende jaren graag naartoe gaan. Gerichte marketing en promotie door Marketing Drenthe, op basis van onderzoek met betrekking tot nieuwe ontwikkelingen, kunnen bijdragen aan een optimale bezettingsgraad en spreiding.

Toeristen blijven verleiden
Woordvoerder van de CDA-Statenfractie Bart van Dekken sprak van een beetje mazzel. “Een beetje mazzel, om maar eens een oud Jiddisch woord te gebruiken, hadden we dat we als Drenthe gasten uit andere provincies konden ontvangen toen de coronamaatregelen daar weer ruimte toe gaven. Tv-spotjes en andere media-uitingen stonden op het juiste klaar om op het juiste moment Drenthe als “oer provincie” met haar waarden van rust, ruimte en veiligheid onder de aandacht te brengen.” Volgens de CDA-fractievoorzitter Van Dekken wil Marketing Drenthe in goede samenwerking met andere stakeholders -onder andere Recreatieschap Drenthe en ondernemers – toeristen blijven verleiden om naar Drenthe te komen. “Marktonderzoek kan niet alleen via de ondernemers maar moet kunnen rekenen op een niet aflatende inspanning om de feedback te verkrijgen van juist nieuwe gasten die aangenaam verrast werden door hun bezoek aan Drenthe. Wanneer ondernemers daar onvoldoende beeld hebben moet Marketing Drenthe gaan helpen. Het vermarkten van onze prachtige provincie blijft immers de kerntaak.”

Prestatiesubsidie
In het voorstel van het College van Gedeputeerde Staten stond onder andere dat voor Marketing Drenthe de mogelijkheid bestaat om voor een prestatiesubsidie in aanmerking te komen en daar had van Dekken nog wel een opmerking over. “Goed dat Marketing Drenthe naast een structurele subsidie ook een prestatiebudget krijgt. Maar daar zal Marketing Drenthe wel elk jaar langs Provinciale Staten Staten moeten om hen te informeren . Dan kunnen we vast stellen of de beoogde doelen om Drenthe goed op de marketingkaart te zetten wel zijn gehaald.”

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.