14 juni 2024

Brede steun voor kadernota 2025-2028

Donderdag 13 juni debatteerde de gemeenteraad over de kadernota 2025-2028. Het college is terughoudend geweest om nieuwe plannen te introduceren, omdat er veel zorgen zijn voor de financiële toekomst. Het CDA had net als de andere partijen veel waardering voor de nota.

Kadernota 2025-2028
In de kadernota worden de plannen voor het de komende jaren beschreven. De verwachting is dat de gemeente vanaf 2026 in financieel zwaar weer terecht komt. Vooral omdat de inkomsten via het gemeentefonds drastisch omlaaggaan. Het jaar 2025 is echter nog sluitend en er wordt ingezet op de aanpak van ondermijning, verduurzamen van de sporthallen en kleedaccommodaties en er wordt ook gestart met het maken van een visie op de dorpshuizen. Al met al goede plannen waar het CDA achter staat.

Financieel meerjarenperspectief
Fractievoorzitter Karin Brouwer sprak haar zorgen uit over de toekomstige financiële situatie. Voor de jaren 2026, 2027 en 2028 zijn tekorten voorzien van 3,5 tot 4 miljoen euro per jaar. Er is onzekerheid over de bijdrage die De Wolden uit het gemeentefonds ontvangt om de taken adequaat of in sommige gevallen überhaupt nog uit te kunnen voeren. Ook bij de uitgavenkant wordt de uitvoering van taken duurder onder andere als gevolg van de loonsverhogingen.

Realistisch begroten
Met het ravijnjaar in zicht, is het goed om niet alleen te kijken naar hoe de inkomsten verhoogd kunnen worden, maar ook of de ingevulde ambities waargemaakt kunnen worden. De afgelopen jaren zijn net als bij veel andere gemeenten middelen niet besteed omdat de capaciteit van de organisatie niet aansluit bij de gestelde opgaven.
Karin Brouwer: ‘Budgetten blijven onbenut en schuiven door naar volgende jaren of worden in reserves opgepot. We zien dat het begrotingssaldo en jaarrekeningsaldo steeds meer uit elkaar lopen. De uitdaging ligt dus naast het verkrijgen van extra middelen ook in het verhogen van de realisatiekracht. Bij de kaderstelling van de ombuigingen heeft het CDA al gepleit voor een realistische begroting, één waar alle lucht uit is, en waardoor verwachting en realiteit dichter bij elkaar komen te liggen.’

Inwoner nog steeds op één.
Uit de kadernota blijkt dat de inwoner nog steeds op één staat en dat er ruimte is voor indexatie van de bijdragen van de zwembaden en culturele instellingen. Karin Brouwer ‘Deze voorzieningen zijn uitermate belangrijk voor onze inwoners. Vorig jaar hebben we er al voor gepleit om deze indexatie structureel op te nemen. We zien het nu voor 2025 terugkomen, maar met het ravijnjaar in het vooruitzicht is het nog maar de vraag in hoeverre dit structureel gemaakt kan worden. We zouden het graag willen.’

Besluitvorming over de kadernota vind plaats in de raadsvergadering van 27 juni.

Lees hier de hele bijdrage van Karin Brouwer.