01 juli 2024

CDA op de bres voor voortbestaan paardensportverenigingen

Bij de raadsvergadering van donderdag 27 juni stelde Iris Bouwers namens de CDA-fractie van De Wolden mondelinge vragen over de zorgen die er zijn over het voortbestaan van de paardensportverenigingen in De Wolden. Het CDA vindt dat het College alles op alles moet zetten om paardensport als breedtesport in onze gemeente te behouden.

Zo’n zeven paardensportverenigingen in gemeente De Wolden hebben al meer dan een jaar grote zorgen over het voortbestaan van paardensport als breedtesport in de gemeente door gebrek aan onderdak. De verenigingen spraken vorig jaar juni al in bij een raadsvergadering, maar een jaar later is er nog steeds geen oplossing gevonden. Op 27 juni maakten de verenigingen dit zichtbaar voor de raadsvergadering begon. Met zo’n 12 paarden opgesteld voor het gemeentehuis vroegen tientallen ruiters en verzorgers aandacht voor het feit dat zij een overdekte rijhal nodig hebben om in de wintermaanden te kunnen blijven trainen.

Bijschrift foto: Burgemeester Nieuwenhuizen spreekt de ruiters van verschillende verenigingen toe.

Afgelopen winter moesten ruiters uitwijken naar rijhallen in Staphorst en Midden-Drenthe en voor komende winter is er nog geen binnenlocatie om in de wintermaanden door te kunnen blijven trainen. Uit een eigen enquete van vereniging Ceres blijkt dat meer dan de helft van de leden op zoek gaat naar een andere rijvereniging wanneer er geen oplossing komt voor komende winter. Het gebrek aan een veilige en geschikte accommodatie bedreigt hiermee verenigingen in De Wolden in hun bestaan. Dit, terwijl een (internationaal) paardensportevenement in De Wolden, wordt ondersteund door de gemeente.

Daarom stelde Iris Bouwers namens het CDA de volgende vragen:

1. Gemeente De Wolden presenteert zich regelmatig als ‘hippische gemeente’. Is het College van mening dat deze term niet alleen topsport maar ook breedtesport zou moeten omvatten, zodat ook jongeren en recreatieve ruiters zich kunnen ontwikkelen in de sport?
  2. Welke stappen heeft het College reeds gezet om de verenigingen te ondersteunen in hun zoektocht naar een toekomstbestendige plek om in de wintermaanden te trainen? Zijn opties als de aankoop van een rijhal door de gemeente en verhuur aan de verenigingen of het verstrekken van een renteloze lening aan de verenigingen onderzocht?
  3. Welke oplossingsrichtingen voorziet het College op korte termijn om de verenigingen in De Wolden een tijdelijke of vaste plek te kunnen bieden in onze gemeente?

Het College bleek zich bewust van de zorgen en is al langere tijd in gesprek met de verenigingen en potentieel geschikte locaties. Bij monde van verantwoordelijk wethouder Hooch Antink liet het College verder weten dat voor hen de term ‘hippische gemeente’ zowel voor de topsport als voor de breedtesport geldt.

Hooch Antink zei het spijtig te vinden dat er nog geen oplossing gevonden is, maar liet ook weten geen invloed te hebben op indiviudele verkooptrajecten. Hij heeft goede hoop dat er voor het winterseizoen een oplossing voorhanden is. Op de vervolgvraag van Bouwers, of de wethouder dan ook bereid is ‘outside-the-box’ te denken en alles in het werk te stellen om ervoor te zorgen dat de verenigingen tijdig een plek hebben, gaf Hooch Antink aan zeker mee te willen blijven werken en ook creatief te willen zijn, via bijvoorbeeld een tijdelijke tent. Bouwers liet namens het CDA ten slotte weten hier graag in september een update over te ontvangen. Zo houdt het CDA vinger aan de pols.