Deel vluchtelingen ontevreden over tentenkamp
15 juli 2024

CDA stemt in met handelingskader opvang vluchtelingen

In de raadsvergadering van 11 juli werd het handelingskader opvang vluchtelingen De Wolden vastgesteld. Het CDA stemde hiermee in, maar had nog enkele opmerkingen.

Handelingskader opvang vluchtelingen
Met het handelingskader wordt op een transparante wijze richting gegeven aan de manier waarop De Wolden de verschillende doelgroepen (asielzoekers, amv’s, statushouders en Oekraïners) de komende jaren wil opvangen en huisvesten. Hiermee komt duidelijkheid naar de samenleving maar ook naar alle andere betrokken partijen.

Verantwoordlijkheid en solidariteit
Het CDA is van mening dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen en vindt daarom dat de gemeente moet meewerken aan de opvang van vluchtelingen. We zijn solidair met de andere Drentse gemeenten en zorgen dat wij de realisatie van ons aandeel verzorgen. Hoe we dat gaan doen, dat staat in het handelingskader. We doen het op een manier die past bij De Wolden. Kleinschalige opvanglocaties, verspreid over de dorpen.

Kleinschalige opvanglocaties
Kleinschalige opvanglocaties betekent, dat de regie bij de gemeente komt te liggen en dat hiervoor veel menskracht nodig is. Het is nog zeer de vraag of de kosten door het COA worden vergoed. Woordvoerder Karin Brouwer: “Het CDA is van mening dat kleinschalige locaties passend zijn bij De Wolden, maar het is nog onduidelijk wat de gevolgen hiervan zijn op de benodigde capaciteit en de financiën. Daarom zien we graag de uitwerking hiervan terugkomen bij de raad”. Het college zegde dit toe.

Randvoorwaarden op orde
Het CDA benadrukte dat de randvoorwaardelijke aspecten op orde moeten zijn. Betrek en informeer, maak afspraken met het onderwijs, met de zorg, werkgevers, kerken en vrijwilligers. En neem de inwoners mee in het proces.
Karin Brouwer: “Het CDA weet dat er in onze gemeente inwoners, kerken en verenigingen zijn, die zich het lot van vluchtelingen aantrekken en geheel vrijwillig praktische hulp bieden. Maar we weten ook dat veel mensen zich enorm bezorgd maken en zij vragen zich af of de consequenties van het opnemen van vluchtelingen in de toekomst te overzien zijn: angst voor andere godsdiensten en culturen, veiligheid, mislukking van integratie, extremisme en radicalisering. Het CDA neemt deze zorgen ook serieus en vindt dat deze benoemd mogen worden.”

Draagvlak en draagkracht belangrijk
Het is belangrijk, dat in het handelingskader een apart hoofdstuk is opgenomen over draagvlak en draagkracht. Het vluchtelingenvraagstuk vraagt om zorgvuldige en goede communicatie. Dit draagt bij aan het vergroten van het draagvlak. Maar het is ook van groot belang om eigen inwoners die op zoek zijn naar huisvesting niet te vergeten. Voor het vergroten en behouden van draagvlak is het belangrijk om ook deze groep perspectief te bieden.
Draagkracht voor de opvang van vluchtelingen en statushouders binnen onze gemeente kent grenzen. De opvang moet behapbaar zijn. En daarom vinden we het belangrijk dat is gekozen voor het ingroeimodel. Geleidelijk aan toegroeien naar de opgave, die van onze gemeente wordt verwacht.  Maar ook bij het ingroeimodel mag wat meer context komen, een nadere beschouwing van het punt is op zijn plaats indien de verplichte opvang wegvalt bijvoorbeeld. Waar ligt het maximum, ingroeien kan ook uiteindelijk leiden tot scheve verhoudingen die niet passen bij inwonersaantallen.