01 juli 2024

De strijd om de uitvoerbaarheid

De raadsvergadering op donderdag 28 juni was eentje met een boordevolle agenda. De 2e termijn kadernota, de financiële jaarrapportage, begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen en de SWO begroting. Voor het publiek, dat de CDA fractie kwam steunen in hun strijd voor een plekje van de amateur paardensport in onze gemeente, was dat aanleiding om na hun agendapunt de benen te nemen.

De CDA fractie zat er lekker in. Karin Brouwer heeft na een mooie scherpe introductie heel wat kritische vragen en interrupties gepleegd tijdens de woordvoering van mederaadsleden. Een knap staaltje werk waarmee het CDA zich wederom goed heeft weten te positioneren.

Centraal in de bijdrage van het CDA stond de zorg over de hoeveelheid uitvoeringstaken, en dat deze taken ook nog eens steeds duurder worden. Een oververhit ambtenarenapparaat door schaarste  van kennis en kunde maakt het op zijn zachtst gezegd een uitdaging om taken adequaat te blijven uitvoeren. Als gemeenteraad wil je daar dan niet nog allerlei leuke franje bovenop gooien. Met dit in het achterhoofd heeft het CDA ook gekeken naar de ingediende moties. Eentje heeft ze gesteund, initiatiefrijk De Wolden. De rest heeft het CDA afgeschoten, om reden dat de initiatieven, hoe charmant ook, weer een onevenredig beslag leggen op het ambtenarenapparaat zonder dat het iets significants oplevert voor onze inwoners.

Een mooi voorbeeld zijn flitspalen die goed gedrag belonen. Als je niet te hard rijdt, wordt je beloond en krijgt jouw woonplaats extra centjes. De omgekeerde wereld, zo vindt het CDA. Maar ook nog eens een enorme heisa in de uitwerking, en financiële onttrekking van middelen die eigenlijk ingezet moeten worden voor verkeersveiligheid, maar misschien wel in een speeltuin verdwijnen. Genoeg redenen om niet te steunen.
Helaas heeft de motie het wel gehaald. Het CDA zat ook met gefronste wenkbrauwen toen een aantal partijen, na ook hun zorg te delen over te veel uitvoering, deze motie als extra initiatief te lanceren. De franje toegevoegd laten we maar zeggen.

Eveneens was dat met de motie van D66 om te komen met maatregelen om de armoedeval tegen te gaan. Want, zodra je vanuit de bijstand gaat werken, loop je risico dat je er financieel op achteruit gaat. Een erfenis uit het huidige belastingregime en toeslagensysteem, iets wat door Den Haag is bedacht. Het CDA is natuurlijk voorstander van bestaanszekerheid en bescherming van minima, maar het moet wel realistisch blijven. Het CDA gaf aan een dergelijke charmante regeling in 2016 al eens voorgesteld te hebben, en dat is destijds afgeschoten omdat het qua uitvoerbaarheid super ingewikkeld blijkt. Bovendien moet dit eigenlijk vanuit de basis worden opgelost, en geen regeling op regeling gaan worden. Reden voor het CDA om de motie niet te steunen.

Hoe soms impopulair ook, om als CDA charmante voorstellen niet te steunen, wij blijven bij onze overtuiging. Je moet inwoners geen rad voor ogen draaien, maar voorstellen steunen die uitvoerbaar zijn en impact hebben op lange termijn. Dan gaat de inhoud toch even voor politiek.

Tamara de Boer – Overbeek, Gemeenteraadslid CDA De Wolden