Geen aanpak Steenbergerweg
Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen.
Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden.
Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.
Zie motie
Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden.
Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.
Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.