02 juni 2024

Wolderwijs op agenda van de raad

De raadsvergadering van donderdag 30 mei werd voor een groot deel bepaald door vele insprekers: maar liefst 5! Zorgen over St. Janskruid, het harde jagen op de Steenbergerweg en heel veel zorgen rondom Stichting Wolderwijs en de personele krimp die daar is aangekondigd werden met de raad gedeeld.

Ouders en leden van de medezeggenschapsraden hadden zich verzameld op de tribune, maakten gebruik van het inspreekrecht en vroegen de raad om te komen met een oplossing. Want, als de aangekondigde personele krimp een feit wordt, dan zullen er maar liefst vier groepen samengevoegd worden in 1 klas. Onbegonnen werk voor de leerkracht en de kwaliteit van onderwijs dat daarmee denderend achteruit gaat. Daar hebben wij alle begrip voor.
Reden om het agendapunt Stichting Wolderwijs wat naar voren te halen op de agenda. Immers, de zaal zat tjokvol en je wilt de mensen niet de hele avond laten wachten.

Het agendapunt werd bediscussieerd. Voor het CDA was niet helder wat de bedoeling was van het punt, aangezien het ter informatie werd aangeboden en het als bespreekstuk werd geagendeerd. Moesten wij het ter kennisgeving aannemen? Moesten wij iets besluiten? En wat dan? Uiteraard had het CDA dit punt weer grondig voorbereid. De plots aangeboden motie maakte gelukkig veel helder waar we ja of nee tegen moesten zeggen.

Het hele circus begon toen leden van de medezeggenschapsraden van Stichting Wolderwijs de raad eerder in een brief twee dingen heeft gevraagd. Een financiële bijdrage van 250.000 euro ter compensatie van energiekosten èn ondersteuning in de lobby richting Den Haag. Voor het CDA reden om de collegebesluiten er nog eens op na te slaan. Daaruit blijkt dat energielasten geen zorgplicht zijn voor de gemeente en Stichting Wolderwijs zich daarvoor kan richten tot OCW/DUO. En natuurlijk kunnen wij helpen bij een lobby. Tot zover ons standpunt en in eerste instantie konden we ook meegaan in de motie waarin werd gevraagd om een onderzoek naar mogelijkheden voor (financiële) compensatie voor het zomerreces.

Totdat wethouder Turksma de vragen ging beantwoorden en toelichting gaf op het geheel. Dat gaf een andere context, want, het bestuur had blijkbaar nooit eerder contact gezocht met het college om de zorgen te delen en gezamenlijk te kijken naar een oplossing. En daarnaast, zo begrepen wij, is het college al vol aan de slag om samen met het onderwijs te kijken naar duurzaamheidsoplossingen. Investeringen hierin moeten de energierekening dan ook omlaag krijgen. Daarmee voorkomen we dat we het ene gat met het ander vulden.

Voor het CDA aanleiding om de motie van GL en GB te steunen mits het woord ‘financiële ondersteuning’ eruit werd gehaald. Immers, zo zei Turksma, daarmee dwing je het college al een oplossingsrichting in. Daar waren wij het roerend mee eens. Helaas weigerden partijen de aanpassing te doen waardoor er geen raadsbreed gedragen motie kon worden ingediend. Een gemiste kans.

Tamara de Boer