04 juni 2024

17 miljoen voor verhuizing Facet

Cultuurcentrum Facet waaronder de Bibliotheek Emmen en de Kunstbeweging vallen, gaat verhuizen van het Noorderplein naar het Paviljoen aan het Mondriaanplein in het centrum van Emmen.
De gemeenteraad heeft in de vergadering van afgelopen donderdag 30 mei 2024 krediet van 17 miljoen beschikbaar gesteld voor de aankoop en de verbouwing van het zogenaamde Paviljoen.

Facet wil op deze nieuwe plek graag een cultureel en maatschappelijk centrum  realiseren, met bibliotheek en  ook ruimte voor een toeristisch informatiepunt, horeca, muziekdocenten en een erfgoedorganisatie. Facet wil zich daarmee vooral verbreden als maatschappelijke instelling op het gebied van informatie, cultuur en ontmoeting.

CDA-fractievoorzitter René Wittendorp is in de basis enthousiast over het plan: "We zien een plan waarbij 1+1 meer is dan 2:

- Het Paviljoen is een prachtig gebouw, Facet krijgt goede herhuisvesting met de benodigde m2 op een aantrekkelijke locatie en we geven een impuls aan het gebied tussen Markt en Weiert."

Over het proces naar het raadsvoorstel was de CDA-fractie minder enthousiast. Een motie uit 2022 om de mogelijkheden voor herhuisvesting van Facet in beeld te brengen werd maar gedeeltelijk uitgevoerd en informatie werd door het College pas na aandringen van het CDA gedeeld met de gemeenteraad. Ook een samenwerkingsovereenkomst met Facet is nog niet afgerond terwijl de gemeenteraad onder grote tijdsdruk moet  beslissen over de aankoop om de huidige huurcontracten op een goede wijze te kunnen beëindigen. Ook de verhoging van de Rijksbijdrage voor de versterking van het bibliotheeknetwerk en wijzigingen van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorziening nog niet definitief.

Met de inachtneming van de voorbehouden heeft CDA Emmen ingestemd met het Raadsvoorstel dat bijna unaniem is aangenomen.