01 december 2024

BERAP II 2024

In de vergadering van de gemeenteraad op 7 november jl. is de Berap II van 2024 besproken. U kunt hieronder lezen wat onze bijdrage was in die vergadering.

Als eerste brengen wij onze complimenten over voor de heldere overzichten per programma. De behaalde resultaten zijn in doelen en in geld zichtbaar gemaakt. En bij de oranje en rode gezichtjes staat een korte toelichting waarom het gezichtje nog niet groen is. Prima te volgen. Het hoofdstuk Grote projecten (hst  4) geeft een goed overzicht van de projecten met een krediet groter dan een miljoen. Gelukkig hoeft geen enkel project direct bijgestuurd te worden. Wel zijn er wat zorgen over het aantal rioleringsprojecten dat niet helemaal in de pas loopt.

In deze Berap lezen we dat veel dingen goed gaan. Dat zie je aan de vele groene lachende gezichtjes. Uitzondering daarop zijn de programma’s Openbare Ruimte, Verkeer en vervoer EN Bedrijfsvoering en Inkomstenbronnen. Daar vallen de vele gele gezichtjes op.

Het college verwacht voor 2024 een resultaat van ruim 5,5 miljoen. We lezen dat de grootste afwijking van deze Berap 2024-II is te verklaren door de vrijvallende kapitaallasten van ruim € 4,8 miljoen. Het voordeel ontstaat hoofdzakelijk door fasering van de projecten en als gevolg van de nieuwe nota activabeleid. 

Langzamer hand wordt er een trend zichtbaar: in 2023 zijn de niet bestede budgetten in een bestemmingsreserve gestopt en die zijn er nu weer uitgehaald (2,27 miljoen) om de werkzaamheden alsnog uit te voeren. NU in 2024 hebben we wederom niet verrichte werkzaamheden door capaciteitsgebrek en een krappe arbeidsmarkt. Met als gevolg een onderuitputting 2,5 miljoen 

Wij hadden nog een aantal opmerkingen:

  • Mooi dat de IBOR nog in 2024 aan de raad wordt voorgelegd. Eindelijk. Krijgen we ook eindelijk het overzicht beeldkwaliteit wegen uit onze motie wegen van november 2022.
  • Het blijkt dat de schuldhulpverlening en minima-regelingen moeilijk vindbaar zijn voor de inwoners die daar recht op hebben. Wij vinden dat dit beter moet. 
  • Wel zien we dat de onderhoudsachterstanden worden ingelopen. Prima 
  • De problematiek van asielzoekers blijft. Dat is logisch als de regering niks doet!
    Wij hebben in de Kadernota al gezegd dat hiervoor extra geld kan worden vrijgemaakt als extra bestemmingsreserve!

De toelichting per programma op de doelen en prestaties neemt al veel vragen weg.

Toch hadden wij nog een tweetal vragen:

De eerste ging over Programma 5. Vorig jaar hebben wij over het punt Beleid Huisvesting internationale werknemers meerdere keren vragen gesteld. Eerst werd er gezegd dat er nog niet gestart was met dit punt vanwege personeelstekort. Later werd er gezegd dat er afstemming met omliggende gemeenten gezocht wordt.

Kijken we in de Berap die we nu gekregen hebben naar dit punt, dan zien we in de tabel bij de doelen, dat het gezichtje nu zelfs op rood staat. In de toelichting lezen we dat dit beleid in 2025 wordt opgepakt. Hoe zit dit nu? Hoe moeten wij dit lezen? Voldoen we zo wel aan de wet ‘goed verhuurderschap’? Een belangrijk onderdeel van deze wet is namelijk de bescherming van internationale werknemers. En de bescherming van kwetsbare wijken. De wethouder verzekerde dat de gemeente zeker wel voldoet aan de wet, maar dat het geen verplichting is om wijken op de genoemde beschermen te bieden. Dat pakken ze dus volgend jaar op.

Tweede vraag die wij stelden: Is er al gebruik gemaakt van de 24 miljoen die we voor de zomervakantie uit de reserves vrij hebben gemaakt? Dat bleek niet het geval.

De Berap II-2024 is vastgesteld in de vergadering van de raad. 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.