02 juli 2024

Fietsveiligheid

Fietsveiligheid bij nieuw te bouwen Akkerbouwbedrijf aan de Runde NZ Emmercompascuum

Een bekend Akkerbouwbedrijf aan de Gruinten te Emmercompascuum heeft
uitbreidingsplannen en wel aan de Runde NZ. Het CDA heeft aangegeven blij te zijn dat
dit bedrijf wil uitbreiden en dan ook nog binnen onze gemeente grenzen. In de
commissievergadering was er enthousiasme maar werden er ook vraagtekens gezet bij
met name de locatie en de verkeers- zeg maar fietsveiligheid.


Als eerste de locatie: het CDA had in eerste instantie bedenkingen omdat deze
toevoeging het open en heldere karakter van het landschap aantast maar de locatie sluit
ook aan op het historische bebouwingspatroon van de veenontgingen wat er voor zorgde
dat we konden meegaan met de locatiekeuze.


Dan de fietsveiligheid.
Overduidelijk is dat de verkeersveiligheid bij de Gruinten verbeterd. Met name doordat op
den duur 70% minder verkeersbewegingen worden verwacht. Het CDA was echter nog
niet overtuigd dat, aan de Runde NZ, de fietsveiligheid is geborgd met de nieuwe
doorsteek. Zorgen die ook bij de bewoners leven.


Wat het CDA opviel is dat de doorsteek bij Fresenius (zie groene pijl in de luchtfoto)
zodanig is aangelegd (met een bocht in de fietsroute) dat een vrachtwagen met oplegger
op de doorsteek kan staan. Er wordt zo een opstelplaats gecreëerd voor een vrachtwagen
met oplegger (die een maximale lengte mag hebben van 16,5 meter) tussen Runde ZZ
en de doorgaande weg waar de fietser veilig omheen kan.


Op de nieuwe locatie aan de Runde NZ is de lengte van de doorsteek (zie rode pijl op de
luchtfoto) slechts 10 meter waardoor de situatie kan ontstaan dat de vrachtwagen op de
doorsteek staat en de oplegger met z’n kont op het fietspad. Verder was er géén
straatverlichting gepland waardoor er in z’n geheel een gevaarlijke situatie kan ontstaan.


Het CDA pleitte voor aanvullende maatregelen omtrent de fietsveiligheid en we hebben
dan ook een amendement ingediend om de doorsteek te verbreden en ter plaatse de
locatie te voorzien van straatverlichting.


Met name de collegepartijen wilden eerst onderzoek naar wat de beste oplossing zou zijn.
We hebben geprobeerd de andere partijen te overtuigen dat de oplossing al voorhanden
is maar men wilde niet meegaan met het amendement. De wethouder wilde uiteindelijk
wel toezeggen een maximale inspanning te willen plegen om de fietsveiligheid te
verbeteren en ons te informeren over aanpassingen voordat met de uitvoering zal
worden begonnen. Een toezegging waar we mee konden leven omdat dat ook op dat
moment het meest haalbare was.


Dirk van Dijken
CDA Emmen

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.