02 juli 2024

Jaarstukken 2023

In de commissievergadering Bestuur, Middelen en Economie (BME) van 13 juni jl. werden de jaarstukken van 2023 besproken. U kunt hieronder lezen wat onze bijdrage was in die vergadering.

Eigenlijk zouden we kort kunnen zijn: We zien bij de stukken een helder jaarverslag, We zijn blij met de goedkeurende accountantsverklaring en het positief advies van de auditcommissie. En mooi dat het college in haar reactie op de twee laatstgenoemde stukken de adviezen van zowel de accountant als de auditcommissie overneemt.

Dus daar zouden we het bij kunnen laten. Maar dat past ons niet zo goed.

De bijzondere situatie zoals we die vorig jaar met de accountantsverklaring hadden, is gelukkig nu niet aan de orde. Sterker we horen eigenlijk alleen maar positieve geluiden over de controle en samenwerking met de accountants. Mooi zo! Complimenten voor alle betrokkenen!

In de Bestuursrapportage II van 2023 stond een verwacht saldo van iets meer dan 10 miljoen. Dat is toch nog verder opgelopen naar een voordelig saldo van 14,5 miljoen.

We kunnen in het jaarverslag lezen dat dit onder ander wordt veroorzaakt, omdat begrote posten voor bijvoorbeeld wegen, groen, bomen, begraven, onderhoud door krapte op de arbeidsmarkt niet volledige uitgegeven konden worden. Wij vroegen ons af of daar een bedrag aan te hangen is? Hoeveel zou het resultaat dan zijn geweest als wel alles uitgevoerd had kunnen worden? De wethouder antwoordde dat dit tussen de 6 en 7 miljoen was.

Het resultaat wordt in de algemene reserve gestort. Dat past ruimschoots bij de doelstelling om jaarlijks minimaal 3,4 miljoen in die reserve te storten. Wij vinden dit prima. Met de storting in de algemene reserve groeit de financiële positie van Emmen verder door. We zien dat aan het weerstandsvermogen en de verbeterde solvabiliteit.

Wij zijn blij dat er nu ook op de Grondexploitatie resultaat geboekt wordt. Dat draagt ook bij aan een betere financiële positie. En daarnaast gaan de (langlopende) leningen gestaag naar beneden.

We hebben nog een tweetal vragen gesteld:

De eerste vraag ging over de fietsprojecten uit de het project Integraal Uitvoeringsplan Regiostad Emmen. In het jaarverslag kunnen we lezen dat deze fietsprojecten bijsturing nodig hebben. Dit bleek om de doorfietsroutes te gaan. Deze worden doorgeschoven naar 2024. NB. Doorfietsroutes zijn directe verbindingen tussen woon-werklocaties, scholen en knooppunten. Via deze brede en herkenbare fietspaden kunnen fietsers snel, veilig en comfortabel grote afstanden afleggen. Voor de gemeente Emmen gaat het om de routes van Borger naar Emmen, van Emmen naar Coevorden en van Klazienaveen naar Emmen.

De tweede vraag ging over de inzameling van grijsafval. In het jaarverslag lezen we dat het verminderen van de inzameling stagneert. Het college geeft aan dat ze dit verder omlaag denken te krijgen door: of de container voor grijsafval minder vaak op te halen, bijvoorbeeld eens in de 3 weken. Of de prijs per keer dat de container aangeboden wordt omhoog doen.

In de vergadering van de gemeenteraad op 27 juni jl. zijn de jaarstukken vastgesteld.