22 juni 2017

Binnenstadplan Meppel

In mei vergaderden we in de raad over een collegevoorstel over een binnenstadplan met daarbij 3 keuzevarianten voor het opnieuw inrichten van Prinsenplein en Groenmarkt. In het binnenstadplan konden wij ons op hoofdlijnen wel vinden, maar wij hebben toen tegen gestemd, omdat wij geen voorstander waren van de resterende variant 'Pleinenreeks'. De meer sobere invulling van de 1e variant kan eerst ook prima voldoen. Daardoor zou er ook tijd zijn om op een later moment eventueel te investeren in een meer gedragen voorstel.

Onze tegenstem betekende echter niet dat we geen belang hechten aan een binnenstadplan, integendeel! Vandaar dat we samen met VVD en GL het initiatief hebben genomen om met een initiatiefvoorstel te komen, om het binnenstadplan, met enkele aanpassingen, wel in uitvoering te gaan brengen. Een initiatiefvoorstel dat gelukkig ook door SP, PvdA en CU is omarmd.

Daarin is voor het gebied Groenmarkt/Prinsenplein is wel het nodige budget opgenomen om de openbare ruimte aan te passen zodra dit een autovrij gebied wordt. En we kunnen de tijd nemen om te beoordelen of een meer uitgebreid plan uitgewerkt zou moeten worden. We zijn blij met de collegereactie waarin het college aangeeft de raad hierin te willen faciliteren. Wat ons betreft streven we ernaar om eerst als raad overeenstemming te bereiken over de uitgangspunten waaraan een dergelijk voorstel zou moeten voldoen, waarna het college vervolgens met een nieuw voorstel kan komen.

Verder gaf de tijd die we hebben gebruikt om met dit initiatiefvoorstel te komen ons de ruimte om ook de input uit de bewonersparticipatie beter te verwerken. Naast diverse onderdelen uit het vorige binnenstadplan, kwam uit de bewonersparticipatie heel nadrukkelijk de wens naar voren om een goede invulling van de Swaenenborgh. Hoewel de Swaenenborgh particulier bezit is, menen we dat het goed is budget vrij te maken om de herontwikkeling hiervan aan te kunnen jagen. Na de positieve ontwikkeling in de Keijzerstroom, kan het college hiermee hopelijk ook bij de Swaenenborgh de eigenaar van het pand stimuleren om een nieuwe invulling hieraan te geven.

We gaan ervan uit dat het college met dit binnenstadplan voldoende munitie in handen heeft om aanspraak te kunnen maken op de provinciale middelen en kijken uit naar de verdere invulling bij de begroting.