30 mei 2024

Bestemmingsplan Eendrachtstraat 28

Herontwikkeling voormalig Politiebureau Meppel

De fractie van CDA Meppel had en heeft moeite met dit raadsvoorstel. Enerzijds is er enthousiasme dat gebouwd gaat worden op deze locatie en helemaal omdat daar woningen in de sociale huursector gebouwd gaan worden. Want daarmee zijn we de verkiezingen ingegaan: bouwen, zodat doorstroming op gang komt of wordt verbeterd en wachtlijsten korter worden. En CDA Meppel is ook voorstander van het zogenaamde 'inbreiden': benutten van de beschikbare ruimte en kwaliteit toevoegen.

En daar wringt de schoen. Kwaliteit! Kwaliteit voor wie? Want inbreiden, bouwen in bestaande wijken en buurten en vooral in de binnenstad, betekent dat rekening gehouden moet worden met de belangen van degenen die er al wonen. De gemeenteraad moet o.a. die belangen afwegen tegen de belangen van mensen die op een woning wachten.
De CDA-fractie vindt dat de voorgestelde hoogte niet passend is op deze locatie en aanwonenden daar te veel hinder van zullen ondervinden. Dat wordt versterkt door de beperkte mate van participatie voor om- en aanwonenden in de aanloop naar de wijziging van het bestemmingsplan. Meer sturing op dat proces door het college van B&W was nodig en gewenst.

Het argument dat een 'bescheiden landmark' op deze locatie passend zou zijn, vindt de CDA-fractie misplaatst en zeker niet relevant voor onderbouwing van de voorgestelde bouwhoogte. Als de bebouwing van Noordpoort gerealiseerd is, is het maar de vraag of dit gebouw zichtbaar blijft en dan nog blijft de vraag staan: waarom? En waarom op die plek?

Als een voorstel om de hoogte wat te verminderen of minder massaal te maken kans had gehad, dan zou de CDA-fractie waarschijnlijk ingestemd hebben met dit voorstel, maar dat was niet het geval en daarom heeft de CDA-fractie tegen gestemd.