30 mei 2024

Herinrichting gemeentehuis en -werf

Zowel bij de Perspectiefnota als bij de begroting was de CDA-fractie zeer kritisch op het plan om het gemeentehuis en de -werf te verbouwen. Daarbij stelde de fractie zich zelf en de andere fracties de vraag of deze investering niet meer maatschappelijk effect kan / moet opleveren en of dit besluit uitgelegd kan worden aan de inwoners van Meppel. Dat heeft er mede toe geleid dat de gemeenteraad het college heeft opgedragen met een voorstel te komen waarin de focus ligt op het strikt noodzakelijke qua herinrichting en het borgen van de veiligheid, akoestiek en privacy. Het raadsvoorstel dat daarna naar de gemeenteraad kwam viel tegen. Het investeringsbedrag was weliswaar lager, maar nog steeds 6,3 miljoen euro!

Vooropgesteld, de veiligheid van medewerkers en bezoekers van het gemeentehuis staat niet ter discussie. Zij verdienen een goede en veilige werkplek en vergaderfaciliteiten. Dat komt ook de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

Maar moet een herinrichting dan zoveel geld kosten, vroeg de CDA-fractie zich nogmaals af. Het aanbod van de portefeuillehouder om de plannen nog eens toe te lichten werd in dank aanvaard. Daarin werd bevestigd dat het hoogst noodzakelijke inderdaad een forse investering vraagt.

En dan de spiegel die de portefeuillehouder de gemeenteraad voorhield: tot nu toe spaart de gemeente Meppel niet voor grote investeringen in de toekomst. Dat betekent dat de gemeenteraad zo nu en dan besluiten moet nemen die onvermijdelijk zijn en er op dat moment geld gevonden oftewel geleend moeten worden. En daarmee herinnerde de portefeuillehouder de CDA-fractie aan eerdere uitspraken dat de CDA-fractie sparen verstandig vindt en daar ook op heeft aangedrongen bij o.a. het accommodatiebeleid, bij beheerplannen en bij het financiële actieplan. Maar het is tot nu toe niet gekomen tot een concreet voorstel om te sparen voor investeringen en groot onderhoud, waarvan het redelijkerwijs logisch is dat die zullen komen. Daarom zal de CDA-fractie bij de behandeling van de Perspectiefnota met een voorstel komen om in de toekomst te gaan sparen voor grote investeringen en voor groot onderhoud. Want daarmee geeft de gemeenteraad écht iets door aan de volgende generaties. Dat is wat het CDA goed rentmeesterschap noemt.

De CDA-fractie heeft schoorvoetend vóór dit raadsvoorstel gestemd. Daarmee de verantwoordelijkheid nemend voor de veiligheid van de werknemers van de gemeente Meppel en de bezoekers van het gemeentehuis en tegelijkertijd ook voor het eerdere nalaten van het sparen voor een dergelijke investering.

• Website RTV Drenthe 30-05-2024