04 juli 2024

Perspectiefnota 2025-2028

Algemene Beschouwingen CDA Meppel bij de PPN 2025-2028

Voorzitter, CDA Meppel wil dat iedereen in Meppel fijn kan wonen, leven en werken in onze mooie gemeente. Nu en in de toekomst.

We zijn ruim over de helft van deze bestuursperiode. Het achter ons liggende jaar was een roerig jaar, dat voor de CDA-fractie begon met een historisch besluit om tegen de vorige Perspectiefnota te stemmen. Dat viel ons niet licht. Vanuit het besef dat een behoorlijk deel van onze inwoners afgehaakt is en weinig of geen vertrouwen meer heeft in de lokale overheid, konden wij niet instemmen met voorstellen om veel geld te investeren in een schouwburg en gemeentehuis.  Tegelijkertijd leverde dat ons ook het inzicht op dat het zo niet verder kon, en hebben wij de handschoen opgepakt om werk te maken van verbinding. Juist ook vanuit het besef dat de gemeenteraad het goede voorbeeld zou moet geven.  En daarom is de CDA-fractie er trots op dat wij nu een motie indienen die door alle raadsfracties is ondertekend. Een motie over participatie en eigenlijk ook over verbinding. De motie hebben we de titel ‘Participatie, hoe dan?’ gegeven, geïnspireerd door de studieochtend die we dit voorjaar als raad konden bijwonen.
Regelmatig was de gemeenteraad kritisch op het college en op zichzelf, als er raadsvoorstellen werden besproken waarin de participatie niet naar wens was gegaan. Ondertussen hebben we participatiebeleid vastgesteld en gaat een werkgroep in dit gemeentehuis met dat beleid aan de slag om daarna de ervaringen te evalueren. Dat duurt ons te lang en daarom gaat de gemeenteraad ook aan de slag met participatie. Samen leren wat wel en wat niet werkt, met een enthousiaste groep vrijwilligers uit Nijeveen die plannen aan het maken zijn om op termijn een multifunctioneel centrum te realiseren. Dat betekent ook samen leren en ontwikkelen als raadsleden en -fracties onderling, met het college en de ambtelijke ondersteuning, maar bovenal met onze inwoners. Voorzitter, de CDA-fractie ziet er naar uit om hiermee te beginnen.

In deze perspectiefnota staat weinig nieuw beleid. Wat de CDA-fractie betreft is dat terecht. Het college motiveert dat in de perspectiefnota als 'verder bouwen aan een stevig fundament,  maar zonder koerscorrectie redden we het niet'. En die koerswijziging wordt zichtbaar door zoveel mogelijk geld aan de algemene reserves toevoegen, zodat de gemeente Meppel straks een beetje beter tegen een stootje kan als er minder geld uit Den Haag naar de gemeentes komt. In het raadsbesluit wordt dat ook benadrukt door Zero Based begroten, sparen voor later en een discussie over de taken die de gemeente écht moet uitvoeren. De CDA-fractie is hier groot voorstander van. Dat waren we al in ons verkiezingsprogramma en voorgaande bestuursperiodes, maar nu des te meer. En dat betekent inderdaad dat er voor de raad ogenschijnlijk weinig ruimte meer is om geld voor andere doelen te gebruiken. Maar ook in dat geval is 'verbinding' het sleutelwoord, voorzitter. Als een fractie een goed onderbouwd initiatiefvoorstel heeft of een motie indient die vooraf met de fracties is besproken, dan blijft dat kansrijk. U mag van de CDA-fractie verwachten dat wij constructief blijven meedenken en meewerken. Zeker waar het gaat om voorstellen over verbinding en participatie, waar in deze Perspectiefnota geen extra geld naar toe gaat.

Nog steeds is de onverminderd grote behoefte aan passende woonruimte een belangrijk thema. En er wordt gebouwd in de gemeente Meppel. In een voor ons ongekend tempo. En dat brengt ook weer andere vraagstukken met zich mee, bijvoorbeeld als we gaan inbreiden: bouwen in de bestaande wijken. Zeker als we de hoogte in moeten, zodat er ook voldoende openbare ruimte overblijft voor andere gebruiksfuncties. De CDA-fractie heeft eerder al de vraag gesteld of de gemeente Meppel moet groeien om het voorzieningenniveau in stand te kunnen houden, of omgekeerd. Is groei een doel of een middel? De vraag is hoe onze inwoners en ondernemers profiteren van die groei. Want hoewel Meppel de laatste jaren stevig is gegroeid, worden de vraagtekens over het voortbestaan van musea en buurt- en wijkcentra in Meppel groter.

Voor de komende periode is het uitgangspunt dat alleen de strikt noodzakelijke investeringen worden gedaan, wij onverminderd blijven werken aan de realisatie van de duurzaamheidsdoelen en hulp en ondersteuning bieden aan iedereen die dat nodig heeft. En laten we daarbij ook proberen en bevorderen dat meer mensen de weg weten te vinden naar de vele regelingen die er juist voor hén zijn. Maar ook volop blijven inzetten op wijk- buurt- en dorpsgericht werken en daarop zeker niet korten. Daarbij horen dorps- wijk- en buurthuizen: laagdrempelige voorzieningen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en ontspannen, maar ook informatie kunnen krijgen en geholpen kunnen worden. Wij kunnen niet genoeg benadrukken hoe kostbaar deze maatschappelijke voorzieningen zijn voor onze inwoners en hun welzijn. Dus laten we er samen voor zorgen dat deze voorzieningen op minimaal het huidige niveau blijven. Die investering verdient zich in de toekomst altijd weer ruimschoots terug.
Nu we het toch over investeren in maatschappelijke voorzieningen hebben: de CDA-fractie gaat ervan uit dat het college onverminderd blijft zoeken naar geld van buiten de gemeente voor de vernieuwbouw van Ogterop. De huidige 1,1 miljoen euro is een mooi begin en smaakt naar meer, zeker nu de bouwkosten geïndexeerd worden. En deze extra investering terugverdienen zal minder eenvoudig zijn, als dat al lukt!

Voorzitter, ik begon met onze wens - onze droom - dat iedereen in Meppel fijn kan wonen, leven en werken in onze mooie gemeente. Dat betekent voor iedereen wat anders. Voor de bewoners van Tweelo betekent dat er iets gedaan moet worden aan de overlast die zij ondervinden van het verkeer op de Ruinerwoldseweg. Wij begrijpen dat het naar voren halen van de herinrichting van de Commissaris de Vos van Steenwijklaan en een gedeelte van de Ruinerwoldseweg, inclusief het afwaarderen naar een 30 km-weg, niet mogelijk is. Wat we wel kunnen doen is het uit laten voeren van een akoestisch onderzoek zodat duidelijk wordt hoe groot de overlast is en eventueel op korte termijn geluidswerende maatregelen getroffen kunnen worden. Hiervoor dienen wij een motie in.

Daarmee ben ik aan het einde van mijn eerste termijn gekomen, voorzitter, en wens ik raad, college en de ambtelijke organisatie veel wijsheid en zegen toe bij de uitvoering van de vele taken die op het bordje van de gemeente liggen.