07 november 2024

Programmabegroting 2025

Elk jaar stelt de gemeenteraad de begroting vast: hoe moet het geld volgend jaar worden besteed? De gemeenteraad geeft traditiegetrouw haar beschouwing (mening) over die begroting. Hierna de algemene beschouwing zoasl die is uitgepsroken door de fractievoorzitter van CDA Meppel, Egbert Knorren.

"Voorzitter, Vandaag beschouwen wij de programmabegroting voor alweer het laatste volledige kalenderjaar in deze bestuursperiode. Een begroting die volgens Burgemeester en Wethouders een mix is van stevige investeringen en realisme. Tegelijkertijd is er terughoudendheid om nieuwe zaken op te pakken en wordt deze begroting gezien als overgang naar een periode waarin de nadruk zal liggen op doelmatigheid en soberheid. U begrijpt voorzitter, dat die laatste uitspraak niet direct lijkt te passen bij de droom van CDA Meppel voor een Meppel waar het fijn leven, wonen en werken is en waar we trots op zijn om dat door te mogen geven aan volgende generaties.

Deze programmabegroting voor 2025, en het doorkijkje naar de jaren 2026 t/m 2028, roept bij de fractie van CDA Meppel het beeld op van een koorddanser. En niet zomaar een koorddanser. Nee, een koorddanser die op grote hoogte op een dik koord boven een diepe afgrond, een ravijn, loopt. Overigens had dat koord dikker kunnen zijn en het ravijn minder diep als uw raad de voorstellen van het college niet allemaal had gevolgd en de waarschuwingen en voorstellen van CDA Meppel had overgenomen. Maar het is nu de kunst om niet in paniek te raken, niet naar achteren en naar beneden te kijken, maar de blik op de horizon gericht te houden. Geen onverwachte, ondoordachte bewegingen maken, maar gestaag op het doel af blijven lopen. Want er is geen weg terug, je moet vooruit, naar de overkant. Vastberaden en doelbewust. Of doelmatig en sober? Want het lijkt er nog steeds op dat de gemeente Meppel in 2026 (het zogenaamde ravijnjaar) en de jaren daarna structureel minder geld uit Den Haag zal ontvangen. Terwijl van de gemeente wel wordt verwacht dat de wettelijke taken uitgevoerd blijven worden. En dat zijn de laatste jaren alleen maar meer taken geworden. Tegelijkertijd zijn de ambities van het College groot, is veel geïnvesteerd en moet er ook nog veel geïnvesteerd worden. Het geld dat daarvoor nodig is, hebben we niet allemaal op een spaarrekening staan en moeten we dus lenen. En lenen kost geld en dat zullen we nog lang merken. Enerzijds worden de belastingen en heffingen voor onze inwoners en ondernemers verhoogd. Anderzijds zullen we keuzes moeten maken: sommige taken minder uitvoeren, andere taken niet meer doen, enzovoorts. Daarbij verwachten wij allemaal veel van het zogenaamde Zero Based Budgetting dat ons moet gaan helpen inzicht te krijgen, zodat we verstandige keuzes kunnen maken. Niets doen, geen keuzes maken of wachten totdat we integrale keuzes kunnen maken, getuigt wat CDA Meppel betreft niet van goed rentemeesterschap. De structurele exploitatieruimte is bij ongewijzigd beleid en gelijkblijvende uitgangspunten al negatief met ingang van 2026. Dat betekent dat we over ruim een jaar structureel meer geld gaan uitgeven dan we ontvangen. Is doelmatig en sober dan wel genoeg?

Maar laten we de overkant in zicht houden, er is geen weg terug. Want er lonkt best wel een mooi perspectief daar aan de overkant. De overkant van het ravijn of het ravijnjaar. Er kan, mag en wordt veel gebouwd. Er komen inwoners bij. We willen ook voor hen een gemeente zijn waar het fijn leven, wonen en werken is. Dat brengt ons bij het voorzieningenniveau. CDA Meppel is trots op het aanbod en de kwaliteit van het huidige aanbod en wil dat dit zo blijft, ook als het inwoneraantal toeneemt. Naar onze mening vraagt deze ontwikkeling een visie van uw raad op de voorzieningen van de toekomst in de gemeente Meppel. Daarmee kunnen we ervoor zorgen dat aantal, soort en kwaliteit van onze voorzieningen in de pas blijven lopen met de ontwikkeling van de omvang en samenstelling van de gemeente. Daarom dienen wij een motie in waarin het college en uw raad wordt opgeroepen een visie op voorzieningen op te stellen in 2025. Met voorzieningen bedoelen we voorzieningen in brede zin, zoals scholen, sport- en cultuurfaciliteiten, parken en speeltuintjes, skatebanen, hangplekken, maar bijvoorbeeld ook huis- en tandartsen.

Over visie gesproken: de visie op het Sociaal Domein is in 2014 opgesteld en intussen is er veel veranderd. En omdat het in het Sociaal Domein juist om het welzijn van, en zorg voor onze inwoners gaat – vooral hen die dat het meest nodig hebben of kwetsbaar zijn – zijn wij van mening dat wij moeten onderzoeken of deze visie, dit beleid niet geactualiseerd moet worden, en zo ja, om dat in 2025 te doen. Voorzitter, onze vraag aan het College is of wij een toezegging kunnen krijgen dat dit wordt opgepakt. Eventueel hebben wij nog een motie achter de hand om het college daartoe op te roepen.

In deze bestuursperiode gaat uw raad vaker de wijk of het dorp in. Daarmee geeft uw raad naar onze mening een positief signaal af dat zij serieus wil kijken en luisteren naar wat er in de wijken, buurten en dorpen speelt. Mede daardoor wordt ook duidelijk hoe belangrijk het wijk- en dorpsgericht werken is. Het is de letterlijke verbinding tussen inwoners en gemeentelijke overheid waardoor meedenken en -doen daadwerkelijk tot resultaat leidt. En dat is zo waardevol dat wij dit moeten koesteren, blijven koesteren, en daar dus ook voldoende geld beschikbaar voor moet blijven. Onze oproep is dan ook om onverwijld naar uw raad te komen als blijkt dat er meer of iets anders nodig is!

Voorzitter, wij zijn ervan overtuigd dat we op het slappe koord in balans zullen blijven en veilig de overkant zullen bereiken. Hoopgevend is de uitvoering van de door CDA Meppel ingediende motie ‘Participatie, hoe dan’ ?, de contacten tijdens de raad in de wijk, het wijk- en dorpsgericht werken, het proces om een Omgevingsvisie op te stellen waar we kennelijk als voorbeeld dienen voor andere gemeenten, maar vooral de prima uitvoering van de vele taken door onze ambtenaren.

Tot slot wenst CDA Meppel iedereen veel wijsheid en zegen toe bij de uitvoering van de vele taken en werkzaamheden voor een gemeente waar het fijn leven, wonen en werken is voor inwoners en ondernemers!"

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.