06 mei 2024

Thema-avond Jeugdzorg

CDA Thema-avond Jeugdzorg

Op 6 mei heeft de fractie van het CDA , in de Samenstroom in Meppel, een thema-avond georganiseerd over de jeugdzorg. Deze avond werd mede georganiseerd door de BSV (Bestuurdersvereniging) . Voor deze avond waren twee sprekers uitgenodigd. Naast onze eigen leden, waren er ook andere belangstellenden welkom. Het was mooi dat hier ook gebruik van is gemaakt, o.a. door leden van andere afdelingen, andere partijen, ambtenaren en ook wethouder Bos was aanwezig.

Sharon Stellaard heeft landelijke bekendheid verworven met haar proefschrift “Boemerangbeleid; over de aanhoudende tragiek in passend onderwijs- en jeugdzorgbeleid”.  Sharon heeft ons meegenomen in de terugkerende patronen van 50 jaar jeugdzorgbeleid, waardoor knelpunten alleen maar blijven bestaan of juist erger zijn geworden. Sharon was hierbij kritisch naar ons als politiek. Hierbij wees ze nadrukkelijk ook op de te verwachten implicaties van de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 en het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming 2026-2031, gebaseerd op hetzelfde (niet werkende) patroon . De deelnemers gaven aan deze presentatie als een flinke eyeopener te hebben ervaren.

Bert Wienen legde in zijn presentatie de nadruk op ontwikkeling van kinderen in onze huidige samenleving. Hij vroeg zich hierbij af wat onze samenleving mankeert?  We leven in een cultuur waarbij je wordt geacht het beste uit jezelf te halen, en dat dit je vooral je eigen keuze en verantwoordelijkheid is. Dit wordt versterkt door taal en beelden, maar ook door systemen waarin we kinderen meten en volgen.  Dat geeft druk!  1 op de 6 jongeren groei inmiddels op met het idee dat ze ziek of afwijkend zijn. Hiermee wordt normaal gedrag gemedicaliseerd. De nadruk op de mentale kwetsbaarheid van jongeren werkt daarbij contraproductief. Bert benadrukte het belang van normaliseren, erkenning voor het feit dat lijden bij het leven hoort en herwaardering van echt contact en verbinding.

We kijken terug op een zeer geslaagde en leerzame avond waar wij in Drents verband ook een vervolg aan gaan geven!