27 september 2018

Vragenhalfuurtje: Excellente dienstverlening

Op 17 september publiceerde de Meppeler Courant het bericht dat de gemeente Meppel traag is met het beantwoorden van email. De aanhef van het bericht luidde als volgt: 

"Van de 380 gemeenten in Nederland slagen 143 (38 procent) er niet in e-mail van burgers op tijd te beantwoorden. Dit blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten 2018 van Wij Verdienen Beter. De gemeente Meppel had een maand nodig om te reageren. Van alle Drentse gemeenten was alleen Borger-Odoorn nog langzamer. Daar hadden de ambtenaren twee maanden nodig voor een reactie”.

De CDA-fractie heeft naar aanleiding van dit bericht de volgende vragen aan het college gesteld: 

1. Klopt het dat, in dit geval, het een maand duurde voordat de mail werd beantwoord? 

2. Kan het college aangeven hoe lang het doorgaans duurt voordat een mail wordt beantwoord? 

3. Ziet het college redenen om de snelheid van beantwoording van vragen van inwoners te verbeteren? Zo nee, waarom niet en zo ja, hoe denkt het college dit te gaan doen. 

4. Hoe plaats het college de bevindingen uit dit onderzoek in het streven van de gemeente Meppel naar "excellente dienstverlening"? 

De reactie van het college stemt niet tot tevredenheid. Dit zou een uitzondering zijn en normaal gesproken wordt een email binnen 5 (!) werkdagen beantwoord. En dat wil dan ook niet zeggen dat de vraag dan beantwoord is. Dat is afhankelijk van de complexiteit van de vraag en hoe druk het is. En omdat dit een incident is en er verder geen signalen zijn dat de norm van 5 werkdagen wordt overschreden, is er volgens het college geen reden tot actie.

Daarom plaatsen wij vraagtekens bij 'excellent' en denken wij na over eventuele vervolgacties. Heeft u ervaringen met lange wachttijden na een ingezonden email of brief? Laat het ons weten!

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.