30 april 2015

Grondbeleid

In de raadsvergadering van 30 april is de Nota Grondbeleid door de raad vastgesteld. Voorafgaand aan de raadsbehandeling is daar stevig over gedebatteerd en hebben ook insprekers hun bijdrage geleverd. Ook heeft de raad geëxperimenteerd met het zelf ‘inhuren’  van een deskundige op het gebied van grondbeleid en pacht. Dat leverde nieuwe inzichten op en bevestigde op onderdelen vermoedens en aannames. Al met al waardevolle input voor een gedegen beleid.

Dat vroeg nog wel om enige aanpassing en dat resulteerde dan ook in meerdere amendementen en moties. Het amendement van onze fractie over het altijd laten opstellen van een taxatierapport werd unaniem aangenomen, evenals het amendement van de PvdA om de 65-jarige leeftijdsgrens te schrappen.

Het amendement over het gunnen van pacht via inschrijving in plaats van loting, werd met een nipte meerderheid aangenomen. Onze fractie heeft stevig gediscussieerd over deze keuze. Voor beide valt iets te zeggen, maar ook op af te dingen. Wij hebben uiteindelijk de voorkeur van belangenbehartiger  LTO doorslaggevend laten zijn. LTO heeft voorkeur voor de lotingsprocedure. Voorafgaand aan de raadsvergadering heeft de fractie nog geprobeerd een compromis te sluiten met de initiatiefnemers van het amendement: koppel de voorkeur voor Meppeler agrariërs aan de inschrijfprocedure. Dat compromis werd niet geaccepteerd, waardoor de fractie zich genoodzaakt zag tegen dit amendement te stemmen.

Tenslotte waren er 2 moties ingediend door de VVD-fractie met als doel een steviger, strategisch fundament onder het grondbeleid te leggen. Op aangeven van wethouder Ten Hulscher dat het college daar al stappen in had gezet en na het zomerreces daarover met de raad in een werkvergadering van gedachten wilde wisselen, heeft de VVD-fractie beide moties aangehouden.