17 december 2015

Kaders Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan GVVP

In de raadsvergadering van 17 december zijn de kaders voor het te vernieuwen GVVP vastgesteld. IN de commissievergadering van 3 december heeft de CDA-fractie het volgende ingebracht.

Met het huidige GVVP als fundament, wordt in de kaderstellende notitie een aanzet gegeven voor het nieuwe GVVP. In hoofdstuk 6 worden de contouren geschetst van dat nieuwe, of beter, geactualiseerde beleid.

De CDA-fractie heeft voor de  beoordeling van dit kader het verkiezingsprogramma er naast gelegd:

1. fietsroutes waar nodig veiliger: het specifieke aspect zien wij graag toegevoegd bij het uitgangspunt van een goed fietsnetwerk. Goed en veilig! Het verwijderen van paaltjes uit fietspaden past daar prima bij.

2. een goed en veilig alternatief voor Ezinge. Wij hebben kennis genomen van de conclusie dat dit geen strikt noodzakelijke ontwikkeling voor de korte termijn is, maar blijven desondanks aandacht vragen voor de verkeersstromen van en naar de Ezingebuurt. Deze blijven kwetsbaar.

3. Shared space = safe space. Ook dit aspect zien wij terug, maar de CDA-fractie tekent daarbij aan dat niet alleen gekeken moet worden naar de passendheid van shared space bij de Duurzaam Veilig wegcategorie. Dat is wat ons betreft een te instrumentele insteek. Betrek daarbij ook de aard van de verkeersstromen en, indien mogelijk, ook de verwachte hoofdgebruikers van die ruimte. Veel ouderen ervaren shared space als onveilig en als de verwachting of ervaring is dat veel ouderen van een bepaalde route gebruik maken, dan is shared space wellicht niet de best passende oplossing.

De focus ligt naar onze smaak iets te veel op de binnenstad met haar eigen specifieke problematiek. Wat de CDA-fractie betreft is daar vooral de balans tussen bereikbaarheid, parkeergelegenheid en veiligheid van belang. Het zijn geen communicerende vaten, maar beïnvloeden elkaar wel. Wij zien die relatie daarom graag terug in het beleidsdocument.
Zowel bereikbaarheid als parkeren hebben effect op het bewerkstelligen van een levendige en unieke binnenstad. Onze ondernemers hebben daarover ideeën, waaronder hele creatieve. En voorzitter, wij zien graag dat het gesprek daarover wordt aangegaan en voor zover relevant ook in het GVVP wordt meegenomen.

Ook de eerdere discussie over de radialen van buiten naar binnen, en andersom, zal daarbij onherroepelijk weer opleven. Wij roepen het college op om daarbij niet in beperkingen te denken of te veel vanuit bestaande situaties en knelpunten. Als wij een echt toekomstbestendig, duurzaam plan willen, dan vraagt dan niet alleen ambitie, maar ook visie.

In de nota wordt aangegeven dat ook overleg met provincies en buurgemeenten plaats zal vinden. Prima. De CDA-fractie vraagt speciaal aandacht voor de ontwikkeling van het havengebied. Vooral de bewustwording dat meer aanvoer over water naar Meppel ook betekent meer overslag van goederen van water naar de weg. De kruising van de N375 met verschillende wegen in het transformatiegebied zou in die ontwikkeling wel eens een beperkende factor kunnen worden. Helemaal als de nieuwe woonwijk Nieuwveense Landen verder groeit. Vanuit dat perspectief is niet alleen sprake van een binnen- en buitenring in de stad, maar ook van een ring om de stad. De derde ring van Meppel. En een ring heeft 1 belangrijke eigenschap: hij is sluitend en min of meer rond. Tot op heden ontbreken nog gedeelten in onze verkeersringen. Een belangrijke voorwaarde voor een functionerende verkeersring.

In hoofdstuk 6, de tweede paragraaf wordt aangegeven dat er groei van inwoners en werkgelegenheid wordt verwacht. Die groei is met de inzichten van vandaag wellicht te optimistisch.  Wij gaan er vanuit dat de meest recente schattingen als uitgangspunt gaan dienen voor het uiteindelijke beleid.

Tenslotte vragen wij speciale aandacht voor de volgende specifieke aandachts- of knelpunten:

1. de kruising Weerdstraat en Oude Boazstraat is een gevaarlijke en onoverzichtelijk kruispunt;

2. de zebrapaden bij het NS-station bevinden zich  op een gevaarlijk en deels onoverzichtelijke locatie;

3. het landbouwverkeer door de bebouwde kom van Nijeveen levert soms onveilige verkeerssituaties op.

Voor de bijbehorende documenten: zie onderstaande link. Agendapunt 12.