24 januari 2017

Senior…uitdaging!

Nieuws van de raadsfractie

Jaargang no. 14 no. 2 (23 januari 2017)

Senior…uitdaging!

“Senior…uitdaging!”  Dit is één van de titels die ik tegenkwam in het themanummer  “Ouderen” van de CDA bestuursforum. In het versnipperde land van allemaal kleine partijen die heel doelgroep gericht werken, zijn er gelukkig nog steeds partijen, als het CDA, die breder kijken en iedereen als doelgroep heeft. Over ouderen staat het volgende op de site van het CDA: “Mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt en pensioen hebben betaald, zijn bezorgd over hun toekomst en hun financiële situatie. Door alle veranderingen in de samenleving kan dat het gevoel geven dat je er alleen voor staat en niet gehoord wordt.” Doorvertaald naar onze gemeente ligt hier een uitdaging om hier aandacht voor te hebben en dit op te pakken. Een reden voor onze fractie om zich te verdiepen in het beleid voor ouderen.

Het CDA bestuursforum geeft hiervoor een aantal concrete aandachtspunten waarvan ik er een aantal wil noemen:

·         Zorg als gemeente voor een integraal ouderen beleid, juist dat integrale, het oog voor effecten van de verschillende beleidsterreinen op elkaar, is van essentieel belang.  Hierin moeten zowel de vitale als de kwetsbare senior, de pre-gepensioneerde, wonen, vrijwilligers- en mantelzorg aan de orde komen. Geef dit samen met de ouderenbonden vorm zodat elke gemeente een senior vriendelijke gemeente wordt.

·          Speciale aandacht voor eenzaamheid. Eenzaamheid komt in alle leeftijdscategorieën voor, maar vooral onze ouderen zijn een kwetsbare groep. Door hun afnemende gezondheid en mobiliteit en het wegvallen van een partner of leeftijdsgenoten, raken ouderen geïsoleerd en ligt eenzaamheid op de loer. Hier heeft het CDA de volgende ideeën: het opzetten van sport en bewegen, het organiseren van gezamenlijk eten en koffieochtenden, het realiseren van specifieke cultuur activiteiten voor en door ouderen, het faciliteren van woonvormen, zoals groeps-, aanleun- en kangoeroe-woningen.

·         Wees duidelijk in de communicatie over onderwerpen als mantelzorg, respijtzorg en het aanvragen van zorg. Laagdrempelige en duidelijke voorlichting over regels, mogelijkheden, voorzieningen en vergoedingen is essentieel! Denk ook aan een papieren versie van een voorzieningencatalogus.

·         Steeds meer senioren leven onder de armoedegrens. Veel senioren worden al jaren met stijgende lasten geconfronteerd. Om een paar voorbeelden te noemen:het eigen risico bij zorgverzekeringen is in een aantal jaren meer dan verdubbeld, kosten  zijn aanzienlijk verhoogd zoals bij gasverbruik, verzekeringen en ontroerend goed. De zorgtoeslag en de ouderenkorting zijn de laatste jaren verlaagd  .

·         Partner-mantelzorg. Deze fulltime zorg, aan thuiswonende partners, is de meest belastende vorm van mantelzorg. Relaties veranderen van gelijkwaardige naar afhankelijke, en netwerken slinken doordat men “aan huis gebonden” is. Ga in op de grote behoefte aan praktische en administratieve ondersteuning.

·         Voorzieningen. Voorzieningen in de buurt zijn belangrijk voor mensen die minder mobiel worden. Lokale voorzieningen worden steeds meer regionaal en dat zet de leefbaarheid onder druk.

Allemaal belangrijke punten en deze lijst is zeker nog niet volledig. Op onze ledenavond hebben wij ook een interessant onderwerp besproken over SamenOud waarbij men werkt met een multidisciplinair ouderenteam (zie www.samenoud.nl). Om de lijst volledig te maken wil ik namens onze fractie  alle senioren uitdagen om ons te helpen deze lijst aan te vullen. Als u zich aanmeldt nemen wij contact met u op om verder met elkaar in gesprek te gaan en samen te kijken of we als gemeente voldoende doen of dat we het advies van het CDA bestuursforum over een integraal ouderen beleid moeten volgen. Senior…uitdaging: ook voor Midden Drenthe.

Ria Beukema