13 februari 2017

Komen er meer starterswoningen in Midden-Drenthe?

Nieuws van de raadsfractie

Jaargang no. 14 no. 5 (13 februari 2017)

Komen er meer starterswoningen in Midden-Drenthe?

Het is een veel besproken onderwerp: de huisvesting van jongeren die voor het eerst op zichzelf gaan wonen. Of je nu met jongeren praat in Smilde, Beilen of Westerbork, men is pessimistisch als het gaat om het verkrijgen van een huis. Dit geldt zowel voor een koopwoning als voor een betaalbaar huis in de sociale huursector.

Afgelopen woensdagavond (8 februari) stond in de commissie Ruimte en Groen van de gemeente Midden-Drenthe onder andere een wijziging van een bestemmingsplan voor het bouwen van woningen op de agenda. Het ging om het plan “Nieuw wonen erve Boer” te Garminge. Dit betreft een plan voor in totaal 8 woningen waaronder 4 koopwoningen of huurwoningen voor starters. Deze woningen worden gerealiseerd op een erf. Een goed plan om zo de leefbaarheid in de broekstreek een goede impuls te geven.

Ook goede voorbeelden zijn de starterswoningen die in Hijken en Wijster gebouwd zijn. Hier zijn een aantal jonge mensen samen aan de slag gegaan om betaalbare woningen te bouwen in goed overleg met de gemeente. Tevens verstrekt de gemeente startersleningen. Iemand die voor het eerst een woning wil kopen, kan hierdoor makkelijker een woning financieren. Op dit moment ontplooit zich in Hoogersmilde een initiatief waarbij een groep jonge starters belangstelling heeft voor betaalbare nieuwbouw (koopwoningen) in het dorp. Wij als CDA-fractie juichen dit soort initiatieven toe en zullen hier ook alle medewerking aan verlenen.

Dit jaar zal het Woonplan van de gemeente Midden-Drenthe worden herzien. De doelgroep starters zal hier zeker een plaats in krijgen, en onze fractie zal zich hier zeer sterk voor maken.

Gezien deze ontwikkelingen is er, terugkomend op de vraag “Komen er starterswoningen in Midden-Drenthe?”, deze oproep voor potentiële starters: zoek elkaar op en ga de uitdaging aan, maak plannen en ga in overleg met de gemeente. En zoals de voorbeelden aangeven geldt dit niet alleen voor de grotere kernen maar zeker ook voor de kleinere plaatsen in onze gemeente. De gemeente zal zeker meedenken evenals de CDA-fractie.

Marinus Louissen

CDA gemeenteraadslid