19 april 2017

Werken aan de regeling chronisch zieken en gehandicapten

Nieuws van de raadsfractie
Jaargang no. 14 no. 14 (16 april 2017)

Werken aan de regeling chronisch zieken en gehandicapten

In de afgelopen periode heeft de CDA fractie meermalen aandacht gehad voor de Regeling Chronisch zieken en gehandicapten. Nadat eind vorig jaar de eerste resultaten van de regeling bekend werden, hebben we om agendering gevraagd. We hebben namelijk onze zorgen om het achterblijven van de aanvragen en vinden, nu er sprake is van overblijvende ruimte in het budget, dat de regeling kan worden uitgebreid.

Binnen de regeling kunnen chronisch zieken en gehandicapten met een inkomen tot 130% van het minimumloon vergoeding krijgen van zorgkosten en de eigen bijdrage voor de Wmo. Deze regeling is vanuit het Rijk in 2015 aan de gemeente Midden-Drenthe toebedeeld. Uit de administratie blijkt dat aanvragen van mensen met een minimum inkomen (of net daarboven) achterblijven en de gemeente binnen de regeling veel geld overhoudt.

Op onze eerdere vragen met betrekking tot de regeling (2016) heeft de gemeente de afgelopen maanden extra ingezet op communicatie. Dit heeft een positief effect gehad op het aantal aanvragen, deze zijn de laatste tijd enorm toegenomen. Maar uit de laatste evaluatie blijkt dat er nog steeds budget beschikbaar is.

In de afgelopen vergadering van de commissie Zorg en Welzijn hebben we de regeling opiniërend besproken. De CDA fractie heeft het college gevraagd naar een verbreding van de regeling. We moeten toe naar een herbestemming van de budgetten zodat meer mensen vanuit de doelgroep er profijt van kunnen hebben. We hebben het college gevraagd ook de positie van alleenstaanden en gezinnen met een modaal inkomen te betrekken in de afweging.

We hebben gepleit om nader te bezien hoe we deze regeling uit kunnen breiden naar een grotere doelgroep dan alleen de minima tot 130%. Uit de media hebben we vernomen dat chronisch zieken er de afgelopen jaren op achteruit zijn gegaan. Een overschot op de regeling valt dan niet te rijmen.

Ook onderzoek van het Nibud (sept. 2016) geeft aan dat alleenstaanden met een inkomen tot 110% van het minimum in de afgelopen vijf jaar 1.400 euro per jaar aan zorgkosten extra kwijt zijn. Voor gezinnen met een minimum tot modaal inkomen is dat zelfs gestegen naar 4.000 euro. Volgens het Nibud wordt de stijging van zorgkosten voor een belangrijk deel veroorzaakt door de afschaffing tegemoetkoming Wtcg (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten) en CER (compensatie eigen risico). Daarbij is de eigen bijdrage Wmo fors gestegen. Al met al geen positieve ontwikkelingen.

Het college heeft in de commissievergadering toegezegd opnieuw naar de regeling te kijken, deze aan te scherpen, zodat de regeling breder kan worden ingezet (waarbij de budgetoverschotten worden geminimaliseerd). Het college geeft ons als raad voor de perspectiefnota inzicht in de mogelijkheden. Wethouder Lohuis geeft aan dat communicatie rond deze regeling essentieel is geweest. De gemeente zal daar stevig op doorzetten.

De CDA fractie is erg blij met deze ontwikkeling. Dat is voor de doelgroep binnen deze regeling een steun in de rug. We blijven ons inzetten voor een goed sociaal beleid in onze gemeente.

Robert Brouwer