03 april 2019

30 of 50 kilometer in Westerbork?

In de laatste vergadering van de commissie Ruimte en Groen werd een presentatie gegeven over het voorlopig ontwerp Herinrichting Oost-West tracé Westerbork. Daarna werd er door de leden opiniërend over gediscussieerd, met als hoofdthema of de snelheid in de kom van Westerbork 30 of 50 kilometer moet worden, vanaf de rotonde tot en met de afslag naar Zwiggelte. Beide varianten waren in een schetsontwerp uitgewerkt. Wat zijn de voor- en nadelen van beide snelheden? Tevens werd de vraag gesteld of de zebrapaden terug moeten keren.

Variant 50 km/u

Op het hele tracé, behalve bij het van Weezelplein, geldt nu een maximumsnelheid van 50 km/u. Wanneer we dit houden, blijven het Westeinde-Hoofdstraat-Oosteinde voorrang houden op de zijwegen. Dit is volgens de richtlijnen/voorschriften en het huidige Gemeentelijke Verkeer- en Vervoer Plan. Dilemma/risico: door het in stand houden van de voorrangssituatie hoeven de automobilisten niet automatisch hun snelheid en gedrag aan te passen bij de kruisingen. Dit betekent vaak dat automobilisten die bekend zijn met de situatie te hard rijden.

Variant 30 km/u

De andere variant is om de maximumsnelheid op het hele traject te verlagen naar 30 km/u. Dan krijgt het verkeer van rechts voorrang op de kruisingen. Over het algemeen zorgt dit voor een lagere snelheid, omdat automobilisten moeten afremmen/stoppen voor verkeer van rechts. Deze voorrangssituatie past ook bij het woon- en dorpskarakter. Het instellen van 30 km/u op dit traject benadrukt de provinciale weg N381 als doorgaande route op langere afstand.

Op een inloopbijeenkomst is een enquête gehouden.

Kort samengevat zijn de resultaten:

  • 75% vindt dat er te hard gereden worden op het Oost- en/of Westeinde;

  • 65% van de respondenten heeft een voorkeur voor 30 km/u op het Oost- en Westeinde
    (Van de aanwonenden aan Oost/Westeinde is dat zelfs 71%).

  • Ook werd gevraagd om de zebrapaden te laten terug keren.

De CDA-fractie heeft zelf veel mensen gevraagd wat de snelheid zou moeten zijn. De uitkomst was hetzelfde als de enquête.

Met bovengenoemde argumenten en luisterend naar onze inwoners is de CDA-fractie tot de slotsom gekomen dat een snelheid op het tracé van 30 kilometer per uur, gecombineerd met zebrapaden, het advies aan het college moest zijn. Op één fractie na waren alle partijen deze mening toegedaan. Het college komt nu met een definitief voorstel, waar onze inwoners nogmaals iets van kunnen vinden.

Marinus Louissen
Fractie voorzitter CDA Midden-Drenthe

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.